
For Distribution to CPs

NI Group Limited
R. Caseby

Fifth Statement
RC11 - RC14

18 July 2012

IN THE MATTER OF THE LEVESON INQUIRY INTO THE CULTURE, PRACTICES AND
ETHICS OF THE PRESS

FIFTH WITNESS STATEMENT
OF

RICHARD CASEBY

I, Richard Caseby c/o The Sun, News Group Newspapers Limited, of 3 Thomas More Square,

London E98 1XY, will say as follows:

.

.

I am Managing Editor of the Sun and I have held that position since July 2011. Before that,

I was Managing Editor of the Sunday Times between 1998 and July 2011 and held various

roles with the Sunday Times prior to that. This is my fifth witness statement to the Leveson

Inquiry.

During the afternoon session of the Inquiry on 3 April 2012, Lord Justice Leveson invited

any title that so wished to submit their top five public interests stories from the last few

years. This statement responds to that invitation on behalf of the four titles that have been

published by NI Group Limited over the past few years - The Sunday Times, The Times,

The Sun and the News of the World.

The Sunday Times

.

(i)

The Sunday Times’ top five public interests stories from the last few years are listed below.

In addition, copies of the articles are set out at Exhibit RC11.

"Tory treasurer charges £250,000 to meet PM", Insight, 25 March 2012

The co-treasurer of the Conservative party, Peter Cruddas, was filmed by Sunday Times’

reporters selling secret meetings with the Prime Minister for donations of £250,000. He

offered a lobbyist and undercover reporters posing as overseas clients direct access to

David Cameron if they joined a "premier league" of party donors. Mr Cruddas resigned

within hours of the story being published and Mr Cameron came under intense pressure to

disclose the identities of all donors who have been entertained privately at Downing Street.

The articles can be found at pages 1 to 3 of Exhibit RC11.

A15262063

MOD300015457



For Distribution to CPs

(ii)

(iii)

(iv)

(v)

"Vet offers only hope for Syrian wounded" and "We live in fear of a massacre", 19 February

2012

The last despatch from Marie Colvin, the Sunday Times’ renowned war correspondent,

revealed the scale and depth of suffering among the 28,000 civilians caught up in the

Syrian army’s shelling of the Babr Amr district of Homs. Marie was killed by a rocket on 22

February 2012, three days after her story was published, provoking international

condemnation of President Assad’s regime and adding impetus to the efforts to secure

Russian and Chinese backing for political transition in Damascus.

The articles can be found at pages 4 to 10 of Exhibit RC11.

"Revealed. the full horror of Misrata", 10 April 2011

The Sunday Times foreign reporter Hala Jaber boarded a gun runners’ trawler to get to the

Libyan port of Misrata after it was besieged and bombarded for weeks with no independent

access for journalists. She found a city in desperate need of humanitarian and military

help. Her front-page report increased international pressure for aid shipments to trapped

civilians and NATO airstrikes on Colonel Gadaffi’s forces in the area.

The article can be found at pages 11 to 18 of Exhibit RC11.

"World Cup votes for sale", Insight, October 2010

The Sunday Times reporters exposed corruption in the FIFA voting process which decides

who will host the football World Cup. During an investigation that lasted three months and

involved travel to three continents, the undercover team discovered six senior FIFA

officials, past and present, who offered to work as fixers and suggested paying huge bribes

to FIFA executive members. One executive member asked for £500,000 for a personal

project, another asked for £1.5m for a sports academy. As a result, eight officials were

suspended for between one and four years and in future every member country will have a

vote on who should host the World Cup rather than a secretive 24-man committee.

The articles can be found at pages 19 to 36 of Exhibit RC11.

Peers’expenses, May - August 2009

Following information discovered during an earlier Insight investigation into peers being

paid to table amendments, the Sunday Times mounted an inquiry into how peers claimed

expenses for their places of residence. The Insight team discovered that Baroness Uddin

had claimed £100,000 in expenses on an unfurnished property after claiming it was her

main residence. They also found that Lord Taylor of Warwick had claimed £70,000 by

falsely claiming his main home was outside London. As a result of the investigation, Lord

Paul, Lord Bhatia and Baroness Uddin were all suspended from the Lords. Lord Taylor, a

A15262063
2

MOD300015458



For Distribution to CPs

barrister, was subsequently jailed for 12 months for false accounting and barred for life

from the legal profession.

These articles can be found at pages 37 to 59 of Exhibit RC11.

The Times

.

(i)

(ii)

The Times’ top five public interests stories from the last few years are listed below. In

addition, copies of the articles are set out at Exhibit RC12.

The tax avoiders, 19 - 21 June 2012

An undercover investigation by Times reporters revealed that thousands of wealthy people

in Britain pay as little as 1% income tax. The comedian Jimmy Carr and members of the

pop group Take That were named among those who used a Jersey-based tax scheme that

shelters £168m from Her Majesty’s Revenue & Customs ("HMRC"). As a result of the

Times articles, the Prime Minister condemned Mr Carr’s conduct and Mr Carr promised to

conduct his financial affairs "much more responsibly". HMRC also vowed to shut down the

"K2 scheme" used by Mr Carr and more than 1,000 others.

The articles can be found at pages 1 to 29 of Exhibit RC12.

"Fox in dock over links with "bogus aide’’, 8- 15 October 2011

Times reporters revealed that Adam Werrity, a defence consultant and friend of Liam Fox,

the Defence Secretary, was accompanying Dr Fox on trips around the world despite having

no official role at the Ministry of Defence. The disclosures led directly to the resignation of

Dr Fox.

(iii)

The articles can be found at pages 30 to 85 of Exhibit RC12.

The Times’Adoption Campaign, April 2011

This Times investigation exposed why the adoption system has become riddled with delay

and inertia, and how that has affected children waiting for permanent new families. As well

as stories, interviews, graphics and case studies, The Times commissioned Martin Narey,

the former director-general of the prison service, to analyse the system and recommend

reforms.

The response was swift. First, in July 2011, the Government appointed Mr Narey as its first

ministerial adviser on adoption with a remit to drive up the number of adoptions, especially

at the worst performing local authorities. Then, in October 2011, David Cameron

intervened to promise radical reform of the system. Finally, in December 2011, the

Government announced it would scrap the bureaucratic assessment process for would-be

adoptive parents and replace it with a more streamlined system.

The articles can be found at pages 86 to 125 of Exhibit RC12.

A15262063
3

MOD300015459



For Distribution to CPs

(iv)

(v)

"Revealed. conspiracy of silence on UK sex gangs", 5 January 2011

Andrew Norfolk’s reporting from northern England blew apart the conspiracy of silence

over the gangs of largely Pakistani men who were grooming hundreds of white girls for

sexual exploitation in the UK. His investigation revealed a pattern of abuse by pimping

gangs who lured vulnerable girls aged between 11 and 16 with drink and cigarettes.

The articles can be found at pages 126 to 137 of Exhibit RC12.

"Israel rains fire on Gaza with phosphorus shells", 5 January 2009

The Times revealed that the Israeli Defence Force was using white phosphorus shells

during an offensive over one of the most densely populated areas of the world. The shells,

which can cause horrific burns, are banned under the Geneva Treaty of 1980 as a weapon

of war in civilian areas, but not if they area used as a smokescreen. Human rights groups

accused the Israelis of war crimes.

The articles can be found at pages 138 to 148 of Exhibit RC12.

The Sun

.

(i)

(ii)

The Sun’s top five public interests stories from the last few years are listed below. In

addition, copies of the articles are set out at Exhibit RC13.

"We smash poison doc’s prison plot to kill ex and baby", 14 May and 16 June 2012

The Sun revealed how a doctor, already jailed for six years for drugging his mistress to try

and force a miscarriage, was planning a revenge plot to kill her and her baby. In an

undercover investigation Sun reporters asked another convict to secretly film the doctor,

Edward Erin, explaining his plan. The evidence was handed to the police and as a direct

result Erin was jailed for an additional two years.

The article can be found at pages 1 to 3 of Exhibit RC13.

"Court in the act- clerk brags of £500 bribes to wipe records of dangerous drivers", 4

August 2011 and 19 November 2011

After a tip-off that a Magistrates Court clerk was offering to wipe clean convicted drivers’

licences, The Sun mounted an undercover operation to test the allegation. The Sun

reporter sought and won approval from the Editor and The Sun’s legal advisers to offer the

clerk £500 and film the transaction - even though this was in contravention of the Bribery

Act 2010, which came into force the previous month.

The evidence was handed to police and the clerk, Munir Patel, became the first person to

be convicted under the Bribery Act 2010 and was subsequently jailed for six years.

The articles can be found at pages 4 to 9 of Exhibit RC13.

A15262063
4

MOD300015460



For Distribution to CPs

(iii)

(iv)

(v)

Sun employment campaign: 2009 - 2012

In 2009 when the jobless total exceeded 2.5 million, the Sun launched a dedicated weekly

section called "Sunemployment" for readers seeking work. In May 2011 the

Sunemployment roadshow visited Newcastle, Manchester, Birmingham, Cardiff and

Hastings. Thousands of people attended the question and answer sessions with business

leaders, recruitment experts and employers in each region. Since the campaign first

launched tens of thousands of people have been found work or training through its

endeavours and it has received the backing of the Chancellor of the Exchequer.

The articles can be found at pages 10 to 20 of Exhibit RC13.

"Maddie fraudster nicked", 25 November 2009

Kevin Halligen was a private detective employed by Gerald and Kate McCann to help find

their missing daughter. He swindled £300,000 from their charitable fund and went on the

run after a £2 million fraud for which he was wanted in the US. The Sun tracked him down,

he was arrested and he has now lost his appeal against extradition.

The articles can be found at pages 21 to 23 of Exhibit RC13.

"We’re in jail, dude", 6 February 2007

The Sun revealed the secret cockpit tape from a US jet which attacked a British convoy

and killed a British soldier, Lance Corporal Matty Hull, in a friendly fire incident during the

Iraq war. The Ministry of Defence had failed to produce the video at the inquest into Lance

Corporal Hulrs death. But as a result of The Sun’s investigation the Coroner was able to

deliver a verdict of unlawful killing.

The articles can be found at pages 24 to 31 of Exhibit RC13.

News of the World

.

(i)

The News of the World’s top five public interests stories from the last few years are listed

below. In addition, copies of the articles are set out at Exhibit RC14.

Justice for the Brave Campaign, April - May 2011

The News of the World published a series of reports "Justice for the Brave", which

campaigned for the Government to legally recognise the Military Covenant, which gives

servicemen and their families rights to benefits in health care, housing and schools. David

Cameron had made an election pledge to write the Military Covenant on to the statute

book but it was not included in the Armed Forces Bill, then passing through Parliament.

Within a month of the launch of the campaign, the PM ensured that the Covenant was

enshrined in the Armed Forces Bill, which received Royal Assent in November 2011.

The articles can be found at pages 1 to 17 of Exhibit RC14.

A15262063
5

MOD300015461



For Distribution to CPs

(ii)

(i!i)

(iv)

(v)

"Caught! World Exclusive: match-fixer pockets £150k as he rigs the England Test at

Lord’s!’, 29 August 20!0

An investigation by News of the World undercover reporters revealed Pakistani cricket

team players accepting bribes to fix the fourth test match at Lords in 2010¯ The

International Cricket Council banned three players for between five and 10 years. In

addition, the players and a sports agent were jailed for between six to 32 months,

The articles carl be found at pages 18 to 38 of Exhibit RC14.

"Cash for access desperate Fergie lies to make money out of princ!!’, 23 May 2010

Undercover News of the World reporters posing as business tycoons revealed Sarah

Ferguson brokering a £500,000 deal to sell access to her ex-husband, Prince Andrew, the

UK’s special representative for International Trade and Investment+

The articles can be found at pages 39 to 53 of Exhibit RC14.

Snooker champ Higgins bribes scandal, 2 May 2010

An investigation revealed that John Higgins, the world snooker champion, was prepared to

accept a £261,000 (�300,000) bribe to fix matches¯ He accepted the money to lose frames

in four matches after being approached by an undercover News of the World team posing

as match promoters. As a result, the World Professional Billiards and Snooker Association

fined Higgins £75,000 and banned him from competing for six months.

The articles can be found at pages 54 to 57 of Exhibit RC14.

"Ca/zaghe Cocaine Shame - Strictly star admits secret drug sessions", 28 March 20!0

A News of the World investigation discovered that Joe Calzaghe, the world champion

boxer and former BBC Sport personality of the Year, was a cocaine user. After his

exposure, Calzaghe apologised for his drug habit and promised to seek help.

The articles can be found at pages 58 to 62 of Exhibit RC14.

I beli¢~ve !~-]~,+t.h# ~a.~;t.,~ staled in this witness statement are true.

Sig~

MOD300015462


