
For Distribution to CPs

05 December 2011

Evidence from the Science Media Centre to the Leveson Inquiry

1. Introduction

Science is at the heart of almost all the major challenges we face - how to treat incurable diseases that

still lay waste to so many lives, how to feed the growing population, how to tackle climate change.

Despite the rapid rise of new media, surveys continue to show that the public get most of their
information about science from the mass media including daily newspapers.1 Scientists now take it for

granted that every week the media will convey the news that they have identified a new gene, or
discovered a new drug, or engineered a new means of adapting to climate change. Much of the

coverage is accurate and balanced and the scientific community owes a huge debt to the skill and

dedication of the excellent specialist science, health and environment journalists employed by every

national newspaper.

Scientists have also played their part in improving the media coverage of science. The past 10 years

have seen more and more researchers emerging from their ivory towers and entering the media fray.

The Science Med ia Centre’s philosophy that The media will ’do’ science better when scientists ’do ’media

better has been embraced by many researchers who now roll their sleeves up and playthe media game

rather than shouting from the sidelines.

However, the Science Media Centre and the scientific community warmly welcomes the opportunity

provided bythe Leveson Inquiryto take a step back and reflect on the role of newspapers in reporting

science. The potential of the media to influence and inform the public on science comes with a huge

responsibility. When the media gets it wrong the impact is devastating and causes real harm to

individuals and society. The furore over the measles, mumps and rubella (MMR) vaccine, which started

in 1998 after a rogue doctor claimed a link between the vaccine and autism, is the best known example

of how poor media reporting can cause harm. Vaccination rates before the story stood at about 92%

but dropped down to 80% after the scare, and it has taken close to 15 years to get over the damage.

Cases of measles in England and Wales rose from 56 in 1998 to 1,370 in 2008.2

While the media was not solely responsible for the MMR scare and lessons have been learned by all

concerned, some of the underlying values still remain in parts of our newsrooms -the appetite for a

great scare story, the desire to overstate a claim made by one expert in a single small study, the

reluctance to put one alarming piece of research into its wider more reassuring context, ’journalistic

balance’ which conveys a scientific divide where there is none, the love of the maverick, and so on. The

points and examples summarised in this submission will highlight the ways in which the culture,

practices and ethics operating in newsrooms could change to ensure that the UK does not face another

MMR. The SMC does not believe that science reporting should be treated as a special case, but we do

1 BIS Public Attitudes to Science 2011 - http://www.bis.gov.uk/policies/science/science-and-society/public-

attitudes-to-science-2011
2 Figures from the Health Protection Agency - http://tinyurl.com/5uylxdc

MOD100054258



For Distribution to CPs

believe that many science stories are of such great public interest that the highest standards of

journalism need to be applied.

This evidence comes from the Science Media Centre (SMC)3, an independent press office for science

established by the scientific community in the wake of media frenzies over BSE, MMR and GM crops,

and in response to recommendations in the House of Lords Science and Technology Select Committee’s
2000 report on science in society? Like everything we do, it is a collaboration between the staff at the

SMC and the many scientists, science press officers and science journalists that we work alongside. The

evidence will conclude with a short submission from the University of East Anglia (UEA) regarding media

coverage of the ’Climategate’ affair, submitted to the Inquiry by the SMC at the request of U EA.

2. The Issues

Getting the basics right

If you put the best scientists, science communicators and science journalists in a room it would not take

long for them to agree a tick list of the basic ingredients of good science reporting - especially on health

stories.

The tick list would look something like this. All science news reports should:-

- Include the sample size and highlight where this may be too small to draw general conclusions;

- Ensure that any increase in risk is reported in absolute terms as well as percentages; for

example, a ’50% increase in risk or a ’doubling of risk’ could merely mean an increase from I in

1000 to 1.5 or 2 in 1000;

- Provide a realistic time frame for the research translating into a treatment or cure;

- Include the wider context - what type of study is it (e.g. observational study or meta-analysis)?

Is this the first study to find something shocking? In which case it is very preliminary- or the
50th study which shows the same thing, in which case we are justifiably alarmed;

Include information about where the study has come from -for example a conference lecture,

an interview with a scientist or a study in a peer reviewed journal;

Emphasise what stage the research findings are at; if it is a small study only done in mice it is

just the beginning - if it’s a huge clinical trial involving thousands of humans it is more

significant.

Former science reporter Gary Schwitzer has come up with seven words you should never use in medical

news reporting: Cure, Miracle, Breakthrough, Promising, Dramatic, Hope, Victim. This is probably
overly idealistic as many of these words are what draw readers to medical stories in the first place;

3 _h__t__t_p__~Jwww. scie nce m ed ia ce n t re.o (g
4 Available at http://www.publications.parliament.uk/pa/Id199900/Idselect/Idsctech/38/3801.htm

MOD100054259



For Distribution to CPs

however Schwitzer’s article is worth reading as a summary of where many science stories mislead

readers?

Previous attempts at drafting guidelines for science reporting have failed miserably because they have

come from the scientific community and looked like instructions handed out by the scientific priesthood.

But the SMC knows that many science reporters favour the idea of some sort of very basic guidelines.
We believe these could be drafted by specialist journalists themselves and could be incredibly useful for

newly appointed science journalists, general news reporters and editors. The Inquiry could recommend

that media organisations could sign up to such guidelines and that they could be used by a newly-

strengthened Press Complaints Commission (or its replacement) when adjudicating on complaints.

Headlines

One of the greatest complaints about newspaper coverage from scientists is the tendency to put

sensational, misleading and sometimes downright inaccurate headlines on top of good news reports.

This is a major problem in newsrooms where specialist science reporters file their copy and leave for the

day only to see their carefully crafted story in the paper the next morning under a totally misleading

headline. There is no mystery as to how this happens. Busy sub-editors with no specialist knowledge

read the first few lines of a complex and sensitive science story and come up with a bold headline that

attracts readers’ attention. Writing headlines is a real skill and scientists are often grateful when a great

headline attracts readers to their story. But on important public health issues misleading and inaccurate

headlines can be dangerous. Evidence from Cancer Research UK suggests that busy staff can spend

considerable time trying to manage the distress and anxiety caused to patients and their families by

misleading headlines. They also make the point that in the days of new media it is often only the

headline that gets pushed out to social media platforms like Twitter, where the resulting ’echo chamber’

can further amplify misunderstanding.

While the SMC has always cautioned scientists to accept that there is little we can do to change this, the

Leveson Inquiry gives us an opportunity to question this system. We would point to the Guardian

newspaper, which has recently appointed the first ever news editor and three sub-editors with

specialisms in science and environment. To our knowledge this is the first newspaper to have done this,

and we would encourage the Inquiry to consider recommending that other papers follow suit.

While professional training of journalists has been squeezed bythe financial crisis effecting the press,

most journalists still undergo some training. But the basics of good science and health reporting never

feature. Although independent projects such as the National Coordinator for Science Training for

Journalists have emerged to deliver this type of training to journalism students, trainees, general news

reporters and editors, long term change can only be enacted by accreditation bodies implementing a

higher standard of basic science and numeracy in their core curriculum. We would like to see the

s _h_ _t_ _t_ p_ _ ~J w ww. h ea Ith n e wsrev i ew. o rg !_t_ _o_ _ _o_ ! _k_ _i_t_ !_t_! p s-fo r-u n d e rsta n d i n g _-_s__t__u___d_ j__e__sJ 7 - word s-a n d - m o re-yo u - sh o u Id n t- u se-

in-medical-news/

MOD100054260



For Distribution to CPs

Inquiry recommending that this basic science training be offered as a matter of course as part of the
overall training of journalists.

TakinR the extremes

Another bug-bear of scientists is the media’s tendencyto emphasise the most alarming figures in a given

study. Many areas of scientific research are based on sophisticated models which show the possible

spread of infectious diseases or the extent of increase of global warming. However, these models are

complex and show a range of possibilities and probabilities which need to be carefully communicated to

the public. Once again, the SMC has always understood the pressures to come up with a strong line -

what self-respecting journalist will opt for a lower number when there are more alarming numbers

available? However, the SMC feels that journalists do need to take care when reporting these kinds of

stories. The public are ill-served by a media that emphasizes the most alarming figures when the

scientists are saying that these are the least likely scenario.

The former Chief Medical Officer Liam Donaldson was lambasted bythe media for claiming that 65,000

people in the UK would die during the swine flu outbreak of 2009, whereas the final figure for deaths

was in fact 474.0 However, the media that criticised the CMO was the same media that splashed the

65,000 figure in the headlines in spite of the fact that Donaldson had emphasized that this was the worst

case scenario and not a definitive figure. Similarly when a Nature paper modelling climate change

projected warming between 2 degrees and 11 degrees, almost all the newspapers carried the latter

figure in their headlines, with one tabloid splashing a huge 11 degrees on the front page alongside an

apocalyptic image. This in spite of the fact that the researchers speaking at the SMC press briefing to

launch the paper had all emphasised that the vast majority of models showed warming around 2

degrees. Ironically, a Radio 4 programme several years later used the story as an example of scientists

exaggerating the case for climate change.

When considering ethics and values it is also important to consider the impact of these stories on

readers. The SMC recently advised scientists publicising a new study on misdiagnosed miscarriages to

resist giving journalists a figure because their numbers were uncertain. Frustrated by the uncertainty

around the story, journalists selected a number from the study and several newspapers ran shocking
headlines such as ’A baby a day dies through test error.’ The impact of this distressing story on parents

who have lost a baby was already great without using uncertain numbers to exaggerate the shock value

(see Case Studies).

Extraordinary claims need extraordinary evidence.

A few years ago the newspapers’ front pages ran a series of dramatic headlines claiming that the first

human clone had been born. The claims came from maverick scientists operating outside the scientific

0 Figure according to the Health Protection Agency

MOD100054261



For Distribution to CPs

mainstream, and in one case from a little known US sect called the Raelians. Of course the first human

clone was not born, and the stories should never have hit the headlines when there was no evidence

whatsoever that this extraordinary claim was the truth.

If the media were to decide to hold back from reporting extraordinary claims until they found

extraordinary evidence we would have a very different media landscape for science. Gone would be all
those stories about finding ’the cure for’ or the ’cause of’ our most common diseases. And of course we

would never have had a massive scare over a safe vaccine based on a small single study not replicated

anywhere else in the world. While the cloning and MMR stories are several years old, the SMC sees

stories like this every day.

We are not proposing that the media ignore extraordinary stories but that they treat them with extra

caution and demand at least some strong evidence before going to print. This may simply mean putting

these stories further inside the paper rather than splashing on the front page, including the voices of
third party experts casting doubt on the findings, and following up these stories with equally significant

coverage if the claims are refuted.

Stories that turn out not to be true

It was not just the human cloning and MMR stories that turned out not to be true. At the height of the

media frenzy over the obesity ’epidemic’ a few years ago several newspapers splashed on a report from

a House of Commons committee claiming that a small child had been effectively fed to death. The

child’s parents woke up to see this accusation in the media, and the child’s clinician contacted the SMC

to inform us that the child had a genetic defect and that the story was not true. To the credit of the

Daily Mail and other papers, this is one of the few cases where the follow-up story was as big as the

original, under headlines such as ’A Big Fat Lie’. However, in our view the allegation that parents are

now feeding their children to death was so extraordinary as to demand more thorough investigation

and reporting in the first place.

More recently the UK’s newspapers all gave headlines to a study published in Science showing that over

60% of patients with chronic fatigue syndrome (CFS) had tested positive for a virus that had first been

linked with prostate cancer. The findings were very surprising and gave fresh hope of a new treatment

for those CFS patients who have long been waiting for medical science to find the cause for their

debilitating illness. But there was a problem. Successive attempts by research groups around the world

to replicate the findings failed, and in the end the research has been discredited amidst claims of

contamination. Obviously the media were justified in writing up this interesting new study when it was

published, and indeed a virus may one day be found to be the cause of CFS, but the fact that these

results were so surprising and had not been replicated by any other group meant that papers should

have reported the findings more cautiously than some of them did. As is so often the case, the studies

that failed to replicate the surprising findings got much less coverage than the original story.

MOD100054262



For Distribution to CPs

One commentator has suggested that all journalists using the word ’cure’ or ’breakthrough’ should agree

to publish a long-term follow-up - a ’batting average’ - of how many ’breakthroughs’ actually panned

out. It would be an interesting experiment!

Getting the balance right

Much has been written elsewhere about why the principle of journalistic balance is problematic for

science reporting.7 Proof of this came in an ESRC study in 2003 which showed that two thirds of the

British public thought that scientists were divided on the safety of MMR.8 The truth of course was that

the 99.9% of scientists who believed the vaccine was safe were pitted against one doctor and his small

but vociferous group of supporters. The real balance of this debate was completely lost because editors

demanded that every comment from an expert be ’balanced’ by a quote from Wakefield’s supporters.

This issue has impacted on many other important science stories including climate change, GM crops,

etc. where the fact that the weight of scientific evidence lies firmly on one side has often been obscured

by an obsession with including ’both sides’ of the story.9

The SMC is not interested in closing down debate or censoring minority voices, but we applaud the

many specialist reporters who have fought to ensure that their coverage of these controversies always

makes clear where the weight of scientific evidence lies.

Inconvenient truths

There are some stories that have become so politicised and polarised that accuracy is sacrificed in
favour of taking an editorial line. This was certainly the case with the early coverage of GM crops in

1999, when newspapers openly campaigned against the introduction of this new technology and rarely
allowed the scientific facts to get in the way of their story. More recently we see this particular trend in

the coverage of climate change, with some newspapers with a more sceptical approach often playing

fast and loose with the facts in their desire to discredit the scientific consensus. We believe there may

well be examples of these papers breaching the accuracy clause of the PCC code by misrepresenting
scientific evidence with stories like the this piece: ’100 reasons why global warming is natural.’1°

7 See blog on the BBC College of Journalism website on the subject - http://tinyurl.com/btl2ue5
8 ’Towards a better map: Science, the public and the media’ (2003) - available at

http ://www.ca rd iff.a c. u k/jo m ec/resou rces/M a pd ocfina I tcm6-5505.pd f
9 There is much more on this in Steve Jones’ report for the BBC Trust -

b__t_t_ p__; !!__w____w___w___.__b_ b__c_.__c__o__.__u___k_ !b__b___c_t__r__u___s__t!__o__u__r___w___o__r__k_ !__o__t__h___e_ r!__s__c_Le___n__c__e_ _Lm__ p__a__r__t_ La__[ Lt_v_: ~ b_t_~_!
lo http~//www.express.c~.uk/p~sts/view/146139/1~~-reas~ns-wh~-g~~ba~-warming-is-natura~

MOD100054263



For Distribution to CPs

Equally however there have also been examples of what the Institute for Public Policy Research (IPPR)
described as ’climate porn’ n with newspapers choosing apocalyptic headlines and images which

exaggerate the extent of warming. Despite the furore over exaggerated claims in previous IPCC reports,

not one newspaper reporting the recent Times Atlos claims of a 15% reduction in arctic ice questioned

this exaggerated figure. It was left to glaciologists speaking via the SMC to let the media know that the

figure was completely wrong.

There are other examples of campaigning newspapers loath to let the scientific facts get in the way of a

good story. When the SMC brought together an excellent panel of scientists and engineers to explain

the science of the next generation of energy saving lightbulbs, the newspapers that had been

campaigning against energy saving lightbulbs managed to deliver a scare story where other papers

reported an exciting new technology. This is the reality of campaigning newspapers and we understand

that. But it’s hard to accept when you see some papers including multiple factual inaccuracies in their

determination to squeeze the story into their narrative.

The SMC welcomes vigorous and robust debate on scientific controversies like climate change, but the

truth must not be the first casualty of these debates. If we accept the predictions of mainstream climate

scientists this issue is clearly one where the public interest is served by the highest standards of

accuracy.

Columnists

Almost all the scientists we spoke to about this evidence raised the issue of columnists. While most of

the media attempt to get things right, columnists it seems are under no such obligation and there are

many, many examples of strong opinion pieces based on grossly inaccurate science. At the SMC we

think it is healthy for opinionated columnists to challenge science and scientists in vigorous terms but

we feel that they should not be free from the general expectations of truth telling and accuracy that

govern the rest of journalism.

Damage to reputation & personal lives

The Leveson Inquiry has heard much from big names whose reputation has been damaged by inaccurate
reporting. But this problem does not just affect celebrities. While it is thankfully rare, there are

scientists who have suffered serious damage to their scientific standing after being misreported in the

press. A recent article referred to an example of how the media completely distorted a piece of
neuroscience to fit in with a pre-determined editorial narrative on the recent riots.12

n ’Warm Words: How are we telling the climate stow and can we tell it better?’ (2006) - available at

h ttp://www, i p p r. o rg/p u b li ca t i o n s/55/1529/wa rm-wo rd sh o w-a re-we-tell in g-th e-c lira ate- sto ry-a n d-ca n-we-tell-it-
better
12 Published on the Guardian science blog - http://gu.com/p/3xccn

MOD100054264



For Distribution to CPs

There is also the case of Professor Phil Jones from the University of East Anglia who was widely accused

by the media of fraudulently doctoring data to mislead the public and policy makers about climate

change. Even after four independent inquiries cleared Professor Jones of any scientific malpractice

some journalists continue to make the same false allegations (see UEA submission below). The SMC

recommends that Phil Jones be called to the Inquiry to provide evidence. His evidence would be every

bit as harrowing as that given by many of those in the media spotlight and would serve as a reminder

that scientists are human beings and can also suffer enormously.

In another case that has more in common with the treatment of Hollywood actors than academic

scientists, the SMC helped Professor David Nutt to make a complaint to the Press Complaints

Commission. Professor Nutt made the headlines after being sacked by the Home Secretary from his role

as chair of the Advisory Council on the Misuse of Drugs after speaking out on a study that conflicted with

government drugs policy. However, his complaint to the PCC involved articles in various tabloid

newspapers which revealed personal details about his three teenage children taken from their Facebook

pages.

Better system of redress

The SMC feels that the system of redress for scientists who are misrepresented is currently inadequate.

Firstly, we feel it is wrong that the only person who can bring a complaint is an individual scientist

involved in the story. We think this is completely wrongheaded and allows newspapers to get away

with gross inaccuracy. We recommend that the PCC immediately change the rule that states that only

the individual scientist named in the story can complain about an inaccurate article.

It’s also the case that even when an individual scientist is willing to tackle an inaccurate report it can be

a long hard struggle to get a correction. The example of Simon Lewis reported here is one which

demonstrates how hard it is, although the Sunday Times did publish an apology in the end.13

We feel that scientists who have been misrepresented, or the organisation representing them, should

have the right to reply where possible, and if not should have easier redress to a strengthened PCC.

The role of the specialist science iournalist

The good news about science reporting in the UK’s main newspapers is that they all employ specialist
science reporters. I have referred to them as science reporters throughout this evidence but in fact it’s

even better than that. Many newspapers employ dedicated science, health and environment reporters.

And this is not just the broadsheets. The Sun has a health editor and an environment editor. The Mirror

has a science editor as well as a health editor, and the Daily Mail has four dedicated specialists covering

13 See http://gu.com/p/2hzk2

MOD100054265



For Distribution to CPs

science, health and environment.14 These specialists are a dedicated and skilful group of journalists that

the UK should be proud of. Despite the pressures of the newsroom and newspapers’ editorial lines,

these specialists take pride and responsibility in getting science stories right. However, not all editors

make the best use of this vast resource. While some newspapers defer to their specialists on the quality

of stories crossing the news desk, others ignore the advice of specialists in favour of running weak or

sensational stories. One of the best things the Leveson Inquiry could do to improve science reporting

would be to urge newsrooms to protect their specialist science reporters from any job cuts and defer

more to them about which stories to run and how to run them.

3. Recommendations for change

The Science Media Centre calls on the Leveson Inquiryto consider the following recommendations:-

- New guidelines for the reporting of science-these guidelines would be drawn up by science

journalists and used primarily by news editors and general reporters. They could also be used

by a newly strengthened PCC to help adjudicate on complaints;

- Encourage newspapers to appoint at least one news editor and sub editor with a background in

science reporting;

Encourage newspapers to ensure that all science stories are checked by specialist science

reporters and that news editors defer to their specialists’ judgment on the quality or otherwise

of science stories;

- Headlines on important public health stories should be agreed by the relevant science reporter;

- Basic science training should be offered as a matter of course as part of the overall training of

jou rna lists;

Scientists and organisations representing them who have been misrepresented should have a

right to reply;
Corrections of serious inaccuracies should be as prominent as the original story, including in

how they are promoted (e.g. via social media);
The PCC must immediately change the rule that states that only an individual scientist can

complain about an inaccurate story. The scientific community must be able to make complaints

about inaccurate articles which damage the public interest.

14 ’Mapping the Field: Specialist science news journalism in the UK national media’ (2003) -

http://tinyu rl.com/yzd rdz7

MOD100054266



For Distribution to CPs

4. Case studies

The SMC has hundreds of case studies of science stories that could have been reported better. Here we

highlight just a tiny selection which we feel demonstrate the distress and harm that can result from poor

reporting on science issues. The Centre would be delighted to provide further case studies if the Inquiry

feels that would be of use.

Stillbirth and sleep position

In June 2011 the British Medical Journal published a study that looked for associations between
women’s sleeping habits and their risk of stillbirth. One of several links that it uncovered was with sleep

position: the prevalence of stillbirth, while low in all cases (-3 in 1000 overall), was lower in women who

slept on their left hand side (-2 in 1000) than those who slept on their back or on their right (-4 in
1000). The results were interesting but preliminary. An accompanying editorial in the BMJ made it clear
that this was a ’hypothesis-generating’ study, rather than one which could reliably test whether sleep
position actually affects stillbirth. The study’s own authors, as well as the BMJ editorial, the journal’s

own press release and a set of expert comments released by the SMC all stated clearly that this was not
sufficient evidence to provide any new health advice to pregnant women.

However, the headlines that followed on 15th June are a clear example of how the drive of the news

agenda and subeditors to make a story as ’big’ as possible can lead to science being misrepresented:
’Sleeping on left cuts stillbirths: New advice for mums-to-be’ (Mirror); ’Sleep on your left to avoid
stillbirth’ (Sun); ’Sleeping on your right side "could put your unborn baby at risk"’ (Mail). To frame this
story as one that should change behaviour was irresponsible and contradicted all of the supporting
material - and imagine its effect on women who had recently experienced a stillbirth. As the charity
Sands said in a statement issued in an attempt to deal with the fallout, "Unfortunately there will be
many bereaved mums wondering unnecessarily if they did something wrong." is

New research on the misdiagnosis of miscarriages

The SMC was approached by several press officers and scientists about the upcoming publication of new
research into the diagnosis of miscarriage. They approached us for help because their collection of
studies was extremely controversial and on a very sensitive issue. Their main finding was that variations
in the way that miscarriages in the early stages of pregnancy are diagnosed mean it is *possible* that
viable pregnancies *might* be terminated. However, in England at least, there are no data on the
actual number of viable pregnancies that have been incorrectly terminated (if any at all) and, concerned
to not create a scare story, the scientists did not want to give the news media a definitive number for
something for which they didn’t have definitive evidence.

is Statement available on the Sands website: http://tinyurl.com/6b8fqs3

10

MOD100054267



For Distribution to CPs

During an hour-long press briefing for the science and health correspondents from the national news

outlets, the scientists provided the journalists with as much information as possible and ensure this

important story was covered as accurately as possible. However, during the briefing, several journalists

looking for a number to put to the story picked out a single sentence from one of the four studies, and

decided to make this the top line: "Applying a cut-off for MSD of 20 mm could lead to 400 viable

pregnancies potentially being misclassified".

Despite the researchers clearly repeating to journalists they did not have a definitive number for how

many pregnancies had actually been misclassified, and despite the fact this selected sentence contained

only one number of countless other possibilities from the four studies, many news outlets ran with

headlines like ’A baby a day dies through test ’Hundreds of healthy babies aborted every year in

miscarriage test errors’, ’Healthy babies lost to "false miscarriages"’, and ’Fears hundreds of healthy

babies are being aborted every year simply because of scan blunders’. Stories were accompanied by

images of very late-stage pregnancy scans, when the research was clearly about early stage miscarriages

at 5-7 weeks, when the foetus is usually less than 2cm in size and difficult to see. It was also interesting

to see the way that broadcast outlets picked the story up from the print press; the SMC even had a call

from one outlet wanting to follow up on "the story of doctors killing babies". This research was

extremely controversial and was always going to raise emotions given the subject matter, but the

manner in which it was covered in the news reflected neither the careful way in which it had been

presented nor indeed its main findings, and the coverage surely gave the public - including many

women either pregnant or who had recently miscarried - a very misleading and upsetting scare story.

Pill scare

In 1995, the media widely reported advice from Committee on the Safety of Medicines (CSM) that third

generation contraceptive pills containing oestrogen and either gestodene or desogestrel were

associated with a higher risk of blood clots. The result was that thousands of women came off the pill,

with significant public health costs resulting from the increase in pregnancies and abortions.16 Other

analyses showed very high changes in the type of contraceptive pill used in the immediate six months
after the scare, which if not done correctly can result in unintended pregnancy.17 In fact, as the then

Chief Medical Officer, Kenneth Caiman noted in his annual report on public health the following year,

the increased risk of blood clots from the new pills was raised only from 15 to 30 per 100,000 women,

and that more responsible reporting of the story could have made a big difference.

Rapamycin linked to longer lifespan

In 2009 a paper in Nature reported that rapamycin, a drug discovered in the soil of a South Pacific island

in the 1970s, may have the effect of extending lifespan when given to mice. In a comment issued

16 Summarised by Ann Furedi in this paper: _h___t_t_p_;!!_t_in__y__u___r_l_.__c__o____m_/___c__r__9__c__5____m__p_.
17 Summarised in this paper: http://tinyurl.com/dxaq76z

11

MOD100054268



For Distribution to CPs

through the SMC Dr Lynne Cox, a researcher in ageing at the University of Oxford, stated that: "This is a

very exciting study where a single drug with a known cellular effect increases the life expectancy and

lifespan of mice." However she went on the say that: "In no way should anyone consider using this

particular drug to try to extend their own lifespan as rapamycin suppresses immunity. While the lab

mice were protected from infection, that’s simply impossible in the human population."

However, the media widely reported the finding as the discovery of a drug to extend lifespan, with

headlines including "Scientists discover Easter Island ’fountain of youth’ drug that can extend life by ten

years", "Easter Island drug ’adds decade to life" and "New pill can add decades to life", with many of the

caveats hidden much further down in the stories.

Contact:

Fiona Fox

Chief Executive

Science Media Centre

215 Euston Road

London, NW1 2BE

www.sciencemediacentre.org

12

MOD100054269



For Distribution to CPs

SUBMISSION TO THE LEVESON INQUIRY BY THE UNIVERSITY OF EAST ANGLIA

November 29 2011

Following the theft of thousands of their private emails in November 2009, University of East Anglia

scientists were widely accused in the media of fraudulently doctoring climate data to hoodwink policy-

makers and the public about the causes and scope of global warming. Even when four independent

inquiries cleared them of any scientific malpractice - news that was given far fewer column inches than

the original accusations - some journalists continued to make the same, false accusations. One such

example was James Delingpole who wrote a series of articles under the Telegraph masthead in

November 2010 describing Prof Phil Jones, director of UEA’s Climatic Research Unit, as "disgraced, FOI-

breaching, email-deleting, scientific-method abusing" and the university’s scientists as "untrustworthy,

unreliable and entirely unfit to write the kind of reports on which governments around the world make

their economic and environmental decisions". One article referred to the scientists’ work as

mendacious".

The content was so malicious and unbalanced that the university made a formal complaint to the Press

Complaints Commission. This complaint was rejected in March 2011 on the grounds that readers would

read the articles in the context of Mr Delingpole’s "robust" personal views. As a result, the maligned

UEA scientists - indeed the wider science community - were left feeling powerless to correct factual

inaccuracies and challenge defamatory comments, while critics in the media felt they had been handed
carte blanche to repeat the unfounded slurs.

The emotional toll of the so-called Climategate affair on Prof Jones was revealed in an interview with the

Sunday Times when he said he had contemplated suicide several times as a result of the false

accusations against him. Comparisons were inevitably made with Dr David Kelly. Prof Jones is, of course,

far from the only scientist to be the subject of unfounded accusations and unpleasant comment in parts

of the UK media, but his is perhaps the most high-profile recent case.

Christopher Jefferies’ evidence to the inquiry on November 28 resonated strongly with Prof Jones and

he is willing to give evidence to the inquiry if required.

Annie Ogden, Head of Communications, University of East Anglia

13

MOD100054270


