
For Distribution to CPs

The Leveson Inquiry

Witness Statement of Martin Clarke

Background

,

.

.

My full name is Martin Peter Clarke. I have been in charge of Mail Online editorial since

2006. I was appointed Publisher in 2010.

The purpose of this witness statement is to respond to the S.21 Notice dated 5th July

2012.

I have read and agree with the Witness Statement of Paul Dacre to the Inquiry dated 18

July 2012 which addresses the Inquiry’s questions about the following articles which

were first published by the Daily Mail newspaper and subsequently uploaded overnight

on to Mail Online:

a. Article dated 12 November 2010 regarding the riot at 30 Millbank

b. Articles dated 25 November 2010: "Rage of the girl rioters" and "Young, bright and

pretty: The day girl students went to war over tuition fees.., and the pupils who just

wanted a photo for Facebook"

c. Article dated 20 February 2012: "The boy of five living as a girl..."

.
In addition, the Inquiry refer to two articles which were published by Mail Online, and not

the Daily Mail newspaper. I am asked to explain why the stories were chosen for

publication; why the contents of the articles were considered appropriate; and how [you]

consider the articles comply with the Editors’ Code of Practice".

MOD400002404



For Distribution to CPs

(1) Horror as Tourist climbs to the top of the Eiffel Tower and then jumps to his

death (25 June 2012)

.

.

The Inquiry state: "The story included video footage of the man in question jumping from

the Eiffel Tower. The article has since been taken down and a link to a screenshot of the

article is available below.

http:#www~newstatesman~c~m/b~~qs/staggers/2~12/~6/mai~-~n~ine-i~~ustrates-ei~e~-
towersuicide-story-video-O "

The first point to make is that the story did not include video footage of the man in

question jumping from the Eiffel Tower, and secondly the article has not been taken

down.

.
We take care to observe the Editor’s Code and PCC guidance in reporting suicides. The

New Statesman article which the Inquiry have linked to appears to have been

misunderstood by the Inquiry team. A classic hundred year old Pathe newsreel clip from

1912 known as ’The Flying Tailor’ was published. The film depicts Franz Reichelt, a

tailor and inventor, who died by jumping off the Eiffel Tower testing a parachute suit of

his own design. The newsreel has been published in the past but it has been taken

down.

° I trust that the Inquiry is not questioning the ability of the media to report suicide

attempts, which is not prohibited by either the Code of Practice or the law providing the

guidance issued by the PCC is observed, as it was in this case. Having reviewed other

press coverage of this story (copies are attached to this witness statement) I do not

MOD400002405



For Distribution to CPs

consider the detail included in our coverage or interpretation of the PCC’s guidance to

be inconsistent with others. For example, The Telegraph, Guardian, HuffPo, Times,

Mirror and Sun all reported the police briefing that he had jumped from between the

second and third levels; The Guardian and HuffPo reported that it was the first suicide

for 2 years and The Times that they occurred "quite frequently"; The Telegraph, Mirror

and Sun reported that the woman’s attempt had been averted and that she had been

rescued by helicopter; The Guardian reported where he landed and The Telegraph

reported the manner in which he jumped.

(2) Article dated 26 June 2012: Racism is hardwired into the Brain

,
The Inquiry state: "This article originally published in the Daily Mail claimed that research

conducted by scientists at New York University has proven that racism is "hardwired"

into the brain and that responses to different ethnicities are "unconscious".

The interpretation of the research put forward in the Daily Mail article has been rebutted

in terms in a letter to the Guardian newspaper by the team of scientists at New York

University who conducted that research. Further, Dr Elizabeth Phelps, the lead

researcher who is cited in the Daily Mail article, has made clear in that letter that the

Daily Mail did not contact the researchers for comment, but rather quoted selectively

from the press release announcing the findings of the research. Dr Phelps et al describe

the interpretation of the research put forward by the Mail, and in particular the use of

words like "hardwired" as ’Trresponsible"

Links to the article in the Mail Online, the letter to the Guardian and the Guardian article

by Richard Seymour referred to in that letter are below:-

MOD400002406



For Distribution to CPs

http ://www. dailymail, co. uk/sciencetech/article- 2164844/Racism-hardwired-human-brain--

Pre, ople-racists-knowinq-it.html "

http ://www. quardian, co. uk/world/201241ul/O2/mail-race-nature-

neuroscience ?newsfeed=true

http ://www. quardian, co. uk/commentisfree/2012/iun/2 7/what- racism-hardwired-

headlinedaily, mail"

10. In raising this query, the Inquiry rely on the Guardian article linked to above, written by

Richard Seymour under the hostile and misleading headline "What this ’racism is

hardwired’ story says about the Daily Mail...The misuse of science to support the idea

that racism is inevitable forms a persistent, low drumbeat on the right".

The focus of the complaint appears to be the use of the phrase "hardwired" for which

Mail Online are criticised.

The article, including the headline, was written from agency copy provided by a very

reputable news agency, National News. A copy of the embargoed release is attached to

this witness statement. The Inquiry will note that the copy from National News begins,

"Racism is hardwired into the brain, say scientists".

I also attach a copy of the report published by Medical Daily under the headline "Racism

is Innate: The Human Brain Makes Unconscious Decisions Based on Ethnicity. Racism

is hardwired into the brain and operates unconsciously because areas that detect

ethnicity and control emotion are closely connected, accordin.q to scientists ".(Emphasis

added).

MOD400002407



For Distribution to CPs

Mail Online has not received a complaint from either the researchers or from Nature

Neuroscience about the article. Mail Online were unable to contact the researchers

because of the time difference, but, in any event, the copy provided by National

MOD400002408



For Distribution to CPs

News speaks for itself. In these circumstances, it is not clear why the Inquiry believe

that a justification in relation to the Code of Practice is necessary.

Signed

Dated .....!

MOD400002409


