6 Views of third parties

Contents

Introduction

Newspaper publishers
Coalville Times Ltd

Home Counties Newspaper Holdings plc
Johnston Press plc
Kent Messenger Group Newspapers
The Midland News Association Ltd
Northcliffe Newspapers Group Limited
Southnews plc
Tindle Newspapers Limited
Trinity International Holdings plc
Trade associations

Guild of Editors

The Incorporated Society of British Advertisers Ltd

Institute of Practitioners in Advertising

The Newspaper Society
Trade unions

Major advertisers
Bolton Williams Design and Print
The Ogilvy Media Company
Optimedia International Limited
Riley
Sainsbury*s Supermarkets Ltd
Thomson Holidays
TMP Worldwide

Local authorities

Birmingham City Council
Coventry City Council
Kettering Borough Council
Leicestershire County Council
Northampton Borough Council
North Warwickshire Borough Council
Sandwell Metropolitan Borough Council
Others

National Federation of Retail Newsagents

Coventry Evening Telegraph NUJ Chapel
Wolverhampton Express & Star and Cronicle NUJ Chapel

76

77
77
77
77
77
77
78
79
80
80
80
80
80
80
81
81
82
83
83
83
83
85
86
87
87
87
88
88
88
89
89
89
89
89
89
90
90
91
91
91
92
92
92
92



Introduction

6.1. We invited views from newspaper publishers, trade and consumer associations, trade unions, local
and district councils, chambers of trade and commerce, and major advertisers in Mirror Group and MIN
newspapers. This chapter summarizes the views we received.

Newspaper publishers

Coalville Times Ltd

6.2. Coalville Times Ltd (Coalville) said that it was a small independent paid-for weekly newspaper,
circulating in north-west Leicestershire and on the fringes of south Derbyshire, and the last privately-owned
newspaper circulating in Leicestershire. The remaining similarly privately-owned newspapers in the area, the
Loughborough Echo and the Hinckley Times, had recently been acquired by MIN.

6.3. Coalville complained that its commercial viability was constantly being threatened by larger news-
paper publishers in the area running prolonged offers of free and below-cost advertising in their weekly free
publications. This advertising was directed particularly to estate agents and motor dealers, the lifeblood of
any local newspaper. In one case a paid-for rival newspaper, in addition to offering below-cost advertising,
was deliberately giving away its daily evening newspaper free on the same day that the Coalville Times
appeared, and with a gift that exceeded its normal cover price on other days.

6.4. Coalville argued that such practices could only be sustained at great cost by large newspaper groups.
Their aim was to buy turnover and circulation and eventually recoup losses incurred by increasing cover
charges, following the demise or acquisition of competitive newspaper titles within the area. Mirror Group,
with its vast finances, would only perpetuate such unfair practices which were depriving communities across
Leicestershire of independent paid-for newspapers. In conclusion, Coalville believed that safeguards should
be imposed on the proposed merger, and similar mergers, to ensure that smaller independent local news-
papers were protected from the predatory behaviour of larger newspaper groups.

Home Counties Newspaper Holdings plc

6.5. Home Counties Newspaper Holdings plc, which publishes local newspapers in Bedfordshire, Hert-
fordshire, Buckinghamshire and the Greater London area, thought the proposed acquisition was unlikely to
operate against the public interest.

Johnston Press plc

6.6. Johnston considered that the proposed acquisition would not operate against the public interest. The
Mirror was a national newspaper and did not in practice perform the same role either editorially or
commercially as MIN publications, which served their markets in far greater depth by concentrating over-
whelmingly on local news matters. By their very nature, The Mirror and its associated publications could not
do this. In addition, The Mirror was only one of a number of national newspapers serving the West Midlands
area. The proposed merger could not, therefore, be seen as a threat to plurality or freedom of choice in
MIN's area of operation.

Kent Messenger Group Newspapers

6.7. Kent Messenger Group Newspapers (KMGN) considered that the continuing acquisition of smaller
newspaper groups by larger newspaper groups was no longer in the public interest. KMGN pointed out that
MIN was established as a management buyout, heavily supported by financial institutions in the City of
London and others. At the time it was thought that management buyouts would enable efficient managements
to use their considerable expertise to re-enliven and modernize businesses in which they were prepared to

77



invest all their time and money. Many within the industry welcomed management buyouts as a means of
continuing the independence and diversity of the local and regional press, including many advertisers.

6.8. KMGN considered that the merchant banking system, at the heart of financing most management
buyouts, worked against the continuing independence of the businesses initially supported by lending banks.
When a company's trading performance improved, share values increased sufficiently for the merchant
banks to take their profit, especially by selling to large corporations which had their own monopolistic
reasons for paying a high price, perhaps even over-paying.

6.9. KMGN argued that, wherever a local or regional newspaper was acquired in this way, the public
lost:

(a) a company which completely and entirely focused on the good moral and financial health of its own
region;

(b) a company which was entirely composed of staff dedicated to the regions in which they operated; and

(c) a company which maintained high editorial standards; in order to make larger profits to pay for
greater investment by the purchasing party, savings were often made in the editorial department,
which were never replaced.

The Midland News Association Ltd

6.10.MNA, publisher of two evening newspapers in the West Midlands, the Express & Star, printed
simultaneously in West Bromwich and Wolverhampton, and the Shropshire Star, submitted written evidence
and attended a hearing.

6.11.MNA pointed out that, in general, the newspaper industry, advertisers and retail newsagents would
have no real concerns if a regional publisher merged with a national newspaper publisher. Since they
operated in different, largely non-competitive markets, the individual or even combined size or dominance of
the combined organizations would not be especially relevant. For example, Associated Newspapers and
Northcliffe had avoided any unacceptable excessive competitive advantage to either their national title, the
Daily Mail, or their many evening titles across Great Britain, by managing and marketing them through two
separate organizations. On the face of it, despite a potentially dominant aggregation of market share in
circulation terms, Mirror Group's acquisition of The Birmingham Post, the Birmingham Evening Mail and
the Coventry Evening Telegraph did not appear to be excessive. However, far from indicating an intention to
manage The Mirror and The Independent separately as national newspapers, Mirror Group and MIN had
announced in a press release their intention to form a combined Mirror/Midlands board.

6.12.MNA believed that a long-stated Mirror Group policy was to attempt to regionalize its national titles
by more localizing of its newspapers® news content, and by selling regional advertising, especially transport
and job vacancy advertising. So far this policy appeared to have failed, although currently Mirror Group was
pursuing it with vigour in Ireland since acquiring the Irish Independent. Mirror Group's proposed acquisition
of MIN's daily newspaper titles could therefore be seen as a way of elbowing its way into the Midlands
regional advertising market, on the back of an existing virtual local monopoly, though MNA also accepted
that the proposed regional board could be seen as an example of Mirror Group's commitment to supporting
regional and local publishing.

6.13.MNA added that MIN had also consistently sought to consolidate wherever practical its increasing
local newspaper franchise monopoly. It had acquired from Newsquest the only competitive newspaper in
Birmingham to its two daily newspapers, The Birmingham Post and the Birmingham Evening Mail, and now
controlled the sole alternative weekly newspaper in Birmingham, the Birmingham MetroNews, as well as two
Solihull weekly titles. In Coventry, as well as publishing the evening newspaper, MIN owned the only
serious weekly title. MIN also published the Sunday Mercury and the Sports Argus from Birmingham. More
recently, MIN had sought to infiltrate into adjoining areas to the west of Birmingham by publishing an
evening newspaper, the Black Country Evening Mail. To support this title it had acquired, again from
Newsquest, weekly newspaper titles in Willenhall, Darlaston, Wednesbury, Stafford, Cannock, Lichfield,
Rugeley and Wolverhampton, to add to its existing Walsall weekly newspaper. MNA estimated that about 40

78



per cent of Express & Star's sales were in areas where it competed directly with MIN titles, particularly the
Birmingham Evening Mail. If MIN's monopolistic tendencies were not enough on their own to merit
concern, its potential to dominate the daily newspaper market in Birmingham and its immediate surrounds
when aggregated with a regionalized The Mirror would be awesome. That was even without including The
Birmingham Post and The Independent newspaper titles.

6.14. MNA calculated that MIN's penetration in some parts of Birmingham was close to 50 per cent, with
a market share of evening newspapers sold in Birmingham in excess of 95 per cent. Nationally, The Mirror
enjoyed 17 per cent of the UK"s national newspaper circulation market. When The Mirror's circulation in
Birmingham was added to The Independent and The Birmingham Post, these three titles would represent in
excess of 20 per cent of all morning newspaper sales. In MNA's estimate, it was not unreasonable to assume
that the combined circulation of all the daily newspaper titles controlled by a new Mirror/MIN regional
board could amount to around 50 per cent of the total market in the Birmingham area, a dominant position
which would be accentuated by the new company's ability to dictate trade terms to traditional newspaper
retailers, or avoid them altogether by expanding its direct delivery.

6.15.MNA also thought it inevitable that Mirror Group would try to win an even larger share of the
Birmingham market by expanding MIN's present offer in Saturday's Birmingham Evening Mail of 10p off
the Sunday Mercury to include Mirror Group titles with the package.

6.16.MNA explained that a further point of concern lay in a statement contained in a joint Mirror
Group/MIN press release dated 4 July 1997 about the planned merger which said ~The combination of
MIN's strong regional presence in the Midlands and Mirror Group's national brands will present new
revenue opportunities. These will include the ability to offer advertisers a new range of cross title packages."
MNA argued that this could clearly be seen as an attempt by Mirror Group to utilize the combined daily
newspaper circulation dominance of The Mirror and MIN titles to encroach on other newspapers"' share of
the regional advertising market. The entry of The Mirror in the Midlands® regional advertising market was
most unlikely to enlarge the size of the advertising spend. Instead, it would be used to enhance the
Birmingham Evening Mail's dominance and divert to The Mirror some of the spend which would otherwise
have gone to other newspapers in the region.

6.17.This could be done very simply by developing new predatory-priced advertising sales packages to
include a Midlands regional edition of The Mirror, especially for job and transport advertisements. The
opportunity to predatory-price such advertising sales packages could be attributed to unspecified cost savings
in production or sales effort. Any form of joint selling would provide extensive opportunities for Mirror
Group to dominate the West Midlands newspaper market.

6.18.MNA therefore believed that it was not unreasonable to conclude that the proposed merging of
Mirror Group's national newspaper titles with MIN's morning, evening, weekly and Sunday titles, all
concentrated around Birmingham and Coventry, was not without anti-competitive intentions. The creation of
a single Mirror/MIN regional company controlling so many daily and weekly newspapers in the
Birmingham/Coventry area could establish an unacceptable market dominance, excessive enough to form an
effective local monopoly. This could represent a serious anti-competitive threat to open and fair competition
to other publishers and would be against the interests of newspaper retailers and, above all else, advertisers
in the West Midlands. MNA argued that in the light of these concerns the merger should be refused unless
Mirror Group was prepared to be bound by specific undertakings to mitigate the effects of these concerns.

Northcliffe Newspapers Group Limited

6.19. Northcliffe explained that regional and local newspapers were facing ever-growing competition for
readers and advertisers from a wide range of competing media. This trend, clearly demonstrated by the
decrease in number of copies of regional newspapers sold and by the industry's ever smaller share of total
advertising revenue, was set to continue.

6.20.Regional and local newspapers derived between 60 and 80 per cent of their revenue from advertisers
with the balance coming from readers via the cover price. However, unlike other forms of competing
advertising-only media, local and regional newspapers performed an invaluable social function. The revenue
enabling them to continue to perform this function was under constant erosion. In Northcliffe's view,

79



diversity of opinion in the regional press could best be protected and nurtured if newspaper publishers, who
were committed to the regional press, consolidated their ownership of titles along regional lines. Only if this
happened would they be able to confront the competitive pressures placed upon them without compromising
the editorial content and quality of their product. This consolidation had resulted in a large structural change
within the industry over the last three years, but there was no evidence whatsoever that diversity of opinion
has suffered as a consequence.

6.21. Northcliffe believed that the proposed merger should be considered in this context. Mirror Group
had a proven record as a responsible and competent newspaper publisher. It would not be to its benefit to
change the nature and editorial diversity of MIN's titles and therefore the acquisition should, in its broadest
sense, be regarded as being in the long-term interests of the readers and advertisers served by the MIN
publications. The continuing process of consolidation would also benefit the regional newspaper industry as a
whole.

Southnews plc

6.22.Southnews plc said that it had no reason to believe that the proposed acquisition might operate
against the public interest.

Tindle Newspapers Limited

6.23.Tindle Newspapers Limited saw no reason why the proposed merger should operate against the
public interest.

Trinity International Holdings plc

6.24.Trinity thought it was in the long-term interests of the regional press for regional and local news-
papers to be owned by major companies, which had the financial capacity to develop their titles in an
increasingly competitive market. Accordingly, it believed that the proposed acquisition was in the long-term
interests of the regional press and there was no reason to believe that the proposed acquisition would operate
against the public interest.

Trade associations

Guild of Editors

6.25.The Guild of Editors said that it had no objections to the proposed merger.

The Incorporated Society of British Advertisers Ltd

6.26.The Incorporated Society of British Advertisers Ltd (ISBA) believed that the proposed merger
would not lead to an excessive concentration of media ownership, either geographical or by media sector.
The ISBA did, however, urge caution regarding any further acquisitions by Mirror Group in the Midlands
region, particularly the West Midlands, as it believed these would probably lead to an excessive
concentration of ownership which would not be in the interests of advertisers.

80



Institute of Practitioners in Advertising

6.27.The IPA did not believe the proposed merger would operate against the public interest. In a
discussion on the general considerations which guided advertisers in placing advertising in national and
regional newspapers, the IPA made the following points:

(a) Factors determining which newspapers to use included (i) the cost per 1,000 circulation; (ii) the target
market; (iii) the catchment area to be covered; and (iv) the readership profile of the newspaper(s).

(b) In general, advertising rates per reader in regional newspapers were significantly higher (often by a
factor of three) than in national titles. There was some evidence that the response to advertising in
regional newspapers was also higher but by significantly less than a factor of three.

(c) Regionalized editions of national titles might be used, for example, for a large store launch or for a
special promotion, but their use for regional advertising was generally limited.

(d) 60 per cent of advertising in regional newspapers was classified advertising. Regionalized editions of
national titles also attracted some classified advertising associated with their regional sections.

(e) The scope for cross-title packaging involving national and regional titles was therefore limited.

(f) For advertisers the distinction between morning and evening newspapers was not significant. The
important distinctions related to: (i) circulation levels; (ii) the catchment area covered; and, (iii) the
readership profiles of the newspapers.

(9) There was a degree of competition between evening dailies and free weeklies. Paid-for weeklies
tended to circulate where the presence of evening titles was weaker so competition was less direct.

(h) Regional newspapers" share of advertising had declined slightly more than that of the national titles.
As far as other media were concerned, their impact was small. Of these other media, local radio and
directories were the most important.

National Federation of Retail Newsagents

6.28.The NFRN, with 25,000 members, representing around 40 per cent of retail newsagents, submitted
written evidence and attended a hearing.

6.29.The NFRN told us that it had concerns regarding the merger which broadly broke down into four
main areas: production; advertising; editorial; delivery/distribution and wholesaling.

6.30.First, the NFRN noted that the financial press had made much of Mirror Group's lower cost base
and its desire to use its wider procurement expertise and experience, together with production techniques, to
reduce MIN's costs. In the NFRN's experience, cost savings of this type were often sought by rationalizing
printing into large print centres and reducing the number of editions of local newspapers, in favour of
national titles. The NFRN was concerned that, in the production of time-sensitive products like evening
newspapers, there was a real risk that the number of editions would be reduced, together with the overall
selling period and the ability to increase production at short notice to meet local news stories. The public
would therefore risk losing access to local news, which was vitally important to local communities. Also
concentration of print production would inevitably involve a longer distribution chain which usually involved
road transport. Environmental issues would therefore have to be considered.

6.31.Regarding advertising, the NFRN said that traditionally local publishers had provided a balance
between local and national interests. There was now a real risk that by merging Mirror Group's
approximately 20 per cent of national daily circulation within some areas (Birmingham, central and West
Midlands) with all local paid-for titles and free sheets in other areas (Derbyshire, Leicestershire,
Lincolnshire and Northamptonshire) under one ownership, local or regional advertisers would fall foul of
national agreements, which precluded similar products being advertised in other groups" titles. This, together
with other similar links between national and local newspapers, would clearly restrict public choice.

81



6.32.Similarly, local stories or initiatives, for example local fund-raising schemes, which conflicted with
national policies, politics or priorities would be rejected. This would clearly create a situation where local
identity would be lost and which would allow for the ~cloning” of titles.

6.33.The NFRN added that as national newspapers became more regionalized it would also widen their
sphere to attract both national and regional advertising revenue. More sinister than that, however, was the
move to regionalized publishing of national newspapers. This could severely restrict capacity for the printing
of independent regional titles, which presently contracted out their printing, and would make the start-up
costs of any new publications wishing to enter the market prohibitively expensive.

6.34.Referring to the delivery/distribution of newspapers, the NFRN told us that traditionally local
publishers had been more retailer-friendly and had sought to ensure the future of their retailers through a
combination of better margins, closer contacts and home delivery incentives, for example the Birmingham
Evening Mail's preferred agents scheme. Conversely, national publishers often took the opposite route by
imposing swingeing margin reductions on newspaper retailers without prior consultation. The NFRN noted
that Mirror Group had started the race to reduce retailers’ margins and it had been an enthusiastic player
under its current management. If Mirror Group's policies were imposed on MIN's paid-for local titles, then
the NFRN thought it reasonable to forecast the demise of many neighbourhood retail newsagents and the
withdrawal of home delivery in many areas.

6.35.In addition, national publishers were showing an increasing interest in direct delivery schemes for
local and national titles, as well as periodicals. The NFRN emphasized that a large proportion of the public
relied on neighbourhood newsagents and home delivery, not only for newspapers but for other staple
commodities and for community cohesion. The old, the sick, the housebound and those without regular
access to a car all fell within this category.

6.36.In conclusion, the NFRN said that whilst its membership recognized that it was generally in the
public interest that ailing titles should be saved by takeover by larger publishing groups, the public interest,
in terms of diversity and pluralism, might not be served by consolidating even more local titles under the
control of a few large publishing groups. It appeared unlikely that MIN would disappear if the merger did
not proceed, and more likely that the public interest would be harmed, for the reasons outlined above, if
approval was granted.

The Newspaper Society

6.37.The Newspaper Society explained that the ownership structure of the regional and local newspaper
industry had changed radically in the last five years. Consolidation of ownership was necessary in order to
ensure a vigorous, well-resourced and effective regional and local newspaper industry. This was dictated by
the growing competition faced by the regional and local press from all media sectors, and by the need for the
industry to evolve to meet the needs of its readers and advertisers.

6.38.The Newspaper Society pointed out that there were several significant examples of companies
owning national, regional and local newspapers (for example, Guardian Media, United News and DMGT).
In these cases, common ownership had operated in the public interest, and had helped strengthen the regi-
onal and local newspaper industry, with the distinct nature of regional and local newspaper titles being
developed through devolved management and editorial structures. The proposed Mirror Group/MIN
acquisition fitted into this pattern. It would create a company with national, regional and local newspapers as
its core business, with the resources and managerial and editorial expertise necessary to develop MIN titles.
The merger would benefit readers of those titles, advertisers, and the wider communities which they served.

82



Trade unions

Chartered Institute of Journalists

6.39.The Chartered Institute of Journalists (the Institute) said that its policy was to express concern if it
thought too many newspapers were falling into too few hands, and to encourage a diversity of ownership of
and opinion in newspapers. Events in recent years had shown clear signs of a diminution in the spread of
ownership. However, the Institute added that as it was also anxious to preserve as many titles as possible, if
the only way to preserve them was by merger, it would not object, although it heartily disapproved of this
trend.

Graphical, Paper and Media Union

6.40.The GPMU said that its principle concern was that the merger was another example of a major
national media group expanding its ownership and influence into a large section of the regional press. The
GPMU pointed out that Mirror Group already held a significant stake in Scottish Television plc, which in
turn owned Glasgow's Herald and Evening Times newspapers. It also owned the Scottish Daily Record and
Sunday Mail, and had substantial holdings in Newspaper Publishing, which produced The Independent and
the Independent on Sunday, as well as Century Newspapers Ltd in Belfast. Mirror Group also had interests
in cable television through its TV Live company.

6.41.Acquiring ownership of MIN would give Mirror Group control of The Birmingham Post,
Birmingham Evening Mail, the Coventry Evening Telegraph, as well as 35 weekly titles.

6.42.The GPMU believed that such widespread ownership and influence was potentially against the
public interest, and raised the question at what point did the diversity of the press and other media become
threatened by such a concentration of ownership on a cross-media and geographical basis.

6.43. A secondary consideration would be the ability of Mirror Group through its concentration of owner-
ship to dictate terms and conditions to advertisers, so giving it an unfair advantage. In the GPMU's view,
fair criteria clearly needed to be established when it came to the availability of advertising space, and the
amounts charged for space, to ensure that Mirror Group did not exploit its dominant market position and
thereby distort fair competition.

6.44.The GPMU added that it was also concerned over speculation that as a result of the proposed
merger, printing work, which at present was carried out in the Birmingham area, would be transferred to
existing Mirror Group plants elsewhere in the country. Such a move could have a significant, detrimental
effect on the local economy in the Birmingham area. Whilst acknowledging that such consideration might be
outside the limited brief of the MMC, the GPMU believed that those parameters were too narrowly drawn
and that such considerations should be examined, as clearly any developments which adversely affected the
economy of a region must, by definition, be against the public interest.

National Union of Journalists, the Birmingham Post and Mail NUJ Chapel, Coventry
Evening Telegraph NUJ Chapel and the Wolverhampton Express & Star and Chronicle
NUJ Chapel

6.45.The NUJ, the Birmingham Post and Mail NUJ Chapel (BP&M NUJ Chapel), the Coventry Evening
Telegraph NUJ Chapel (CET NUJ Chapel) and the Wolverhampton Express & Star and Chronicle NUJ
Chapel (WESC NUJ Chapel) submitted separate written evidence. The NUJ, BP&M NUJ Chapel and the
CET NUJ Chapel also attended a joint hearing.
NUJ

6.46.The NUJ said that it had in membership a large proportion of the journalists working for Mirror
Group and the majority of journalists working for MIN, though in both cases it was not officially

83



recognized. The NUJ considered that the proposed acquisition raised a number of concerns about the public
interest.

6.47.The NUJ pointed out that the proposed merger was the latest in a series of large changes of owner-
ship in the local and regional newspaper industry in the past few years. Such a wholesale transfer of
ownership in such a short term was unmatched in any industry other than the railways. Yet unlike the rail-
ways, it had not been the subject of public debate and had largely escaped public scrutiny. The majority of
transfers had been allowed without reference to the MMC and, of those that had been referred, all had
subsequently been approved, with in one case insignificant conditions attached. This had come on top of
more than 20 years of transfers that had seen local and regional newspapers concentrated in ever fewer and
larger chains, and the development of large regional monopolies, such as those of Northcliffe in the East
Midlands and Devon, United in Yorkshire and Lancashire, and Trinity in Merseyside.

6.48.The NUJ considered that the special procedures in the Act relating to newspaper mergers had been
ineffective in controlling this process, largely due to the repeated use of ministerial discretion to waive
reference to the MMC. Between 1973 and 1993 there were 123 newspaper transfers, of which only 27 were
referred to the MMC. On only three occasions was consent refused, and on a further three occasions
conditional consent was given.

6.49.In the NUJ's view, the consequences of concentration of ownership and the creation of regional
monopolies were: reduction of diversity in the press; cost-cutting and lowering of journalistic and production
standards due to lack of direct competition; remoteness of control from the local communities served by the
newspaper; elimination of choice for readers and advertisers; predatory pricing to drive out competition
from newly-established titles; and sharply reduced employment opportunities. The NUJ considered that all
these effects were seriously detrimental to the public interest, and brought no counterbalancing advantages to
the public interest.

6.50. The NUJ argued that the proposed transfer of MIN was of considerable significance in itself, but it
was also a major further step in the process outlined above. The NUJ believed that a wide-ranging
examination of the ownership and control of the local and regional press was long overdue. There was a
clear and, in the NUJ's view, damaging trend made up of many individual transfers, big and small. Before
this process went any further there should be a public investigation of all aspects of the industry and debate
leading to settled guidelines that could be applied to this and future transfers, instead of the piecemeal
process that had continued for so long.

6.51.The NUJ drew attention to Mirror Group's wide-ranging ownership of national newspapers and to
its cable and television interests, including its interest in Birmingham Live, a joint cable television venture
with MIN. Owning the major daily newspapers, the major regional titles and the local cable network would,
in the NUJ's view, give Mirror Group considerable power in deciding what residents of the Birmingham
conurbation were allowed to know and would also enable it to offer national advertising packages,
unavailable to solely regional newspaper groups. The NUJ therefore suggested that if the merger went ahead
Mirror Group should give an assurance that it would not seek to gain control over competing media in or on
the fringes of the MIN circulation area, even when such transfers would be possible without reference to the
MMC under discretionary exemptions in the Act.

6.52.The NUJ pointed out that MIN was a profitable company. In the years 1993 to 1995 its short-term
and long-term creditors had reduced dramatically and its net assets had increased considerably. Staff
numbers had significantly increased and operating profits had remained constant at more than 19 per cent of
turnover.

6.53.The NUJ believed it was extremely important that if MIN titles were transferred to Mirror Group,
their commercial and journalistic independence should be preserved. The NUJ stressed the importance of
local and regional titles remaining under local control to ensure that local content was not diluted. To this
end, the NUJ requested that Mirror Group should be required to give an undertaking that MIN's existing
titles would be maintained and their editorial independence assured. The NUJ added, however, that it had no
evidence of Mirror Group limiting the editorial independence of the newspaper titles presently under its
control.

84



6.54.The NUJ also feared that Mirror Group’s public commitment to produce newspapers with fewer
journalists could lead to a reduction in standards, particularly where one reporter might cover a single event
on behalf of a number of diverse Mirror Group newspapers, including regional titles. The NUJ was sceptical
about Mirror Group's aim of creating an ~Academy of Excellence® for its staff and doubted whether this
would halt the steady long-term decline in Mirror Group titles. The NUJ was also sceptical about the benefits
of multi-skilling. Instead of allowing a journalist to develop a particular skill to an acceptable standard, the
NUJ feared that this kind of approach would force journalists to try to learn a large humber of skills and
there was a risk that they might not be able to perform all of them to a high standard. The result of this
would be work which was not up to the necessary standard. Again, the NUJ argued, Mirror Group should
be required to make a commitment to the standards currently enjoyed by readers of MIN titles, and an
undertaking to maintain staffing levels sufficient to ensure that those standards continued.

6.55.The NUJ expressed strong dissatisfaction about Mirror Group's recent industrial relations conduct
towards some of its employees. It told us of an ~atmosphere of terror* at Mirror Group. It said that scores of
Mirror Group's employees, in some cases with 20 to 30 years® service to their credit, had been instantly
dismissed for no better reason than that their years of service entitled them to a salary Mirror Group was no
longer prepared to pay. In many cases Mirror Group's attitude to the NUJ was one of naked hostility. The
union was unable to engage in collective bargaining, nor even to represent its members on individual
disciplinary, grievance and health and safety matters. In comparison, MIN's management was relatively
enlightened. However, if the merger went ahead, the NUJ said that it would be willing to help co-ordinate a
fresh start and try to construct an industrial relations atmosphere in accordance with the wishes of its
members. The NUJ asked that Mirror Group should give an undertaking that it would engage in continuing
consultations with the NUJ and the GPMU to ensure that where it was the wish of the workforce, or of any
individual employee, effective trade union representation would be restored and maintained.

6.56.Finally, regarding pension funds, the NUJ pointed out that the MIN pension fund currently enjoyed
a surplus of £11 million. The Mirror Group fund had a surplus of £1.6 million. The NUJ sought an
assurance that pension fund members and pensioners would be informed at the earliest opportunity of Mirror
Group's intentions towards the two funds. Mirror Group should be required to give an undertaking that the
benefits of the MIN pension fund would not be reduced, and that the surplus would be used to benefit the
members of the fund.

BP&M NUJ Chapel

6.57.The BP&M NUJ Chapel explained that its members were employed on MIN's core titles of The
Birmingham Post, the Birmingham Evening Mail, the Sports Argus and the Sunday Mercury. Currently there
were up to 190 journalists and photographers producing these titles, the majority of whom were NUJ
members. The NUJ was not officially recognized by MIN. The proposed merger had led to a BP&M NUJ
Chapel resolution which, among other things, expressed the wish that its concerns were formally expressed
to the MMC.

6.58.The BP&M NUJ Chapel said that its foremost concerns lay in the absence of a public commitment
by Mirror Group to the long-term future of MIN's core titles and to dedicating sufficient resources to
maintain their vitality. With such a strong local market presence in the Birmingham area, MIN's importance
to journalistic employment in the city and surrounding districts was self-evident. This should be set against
Mirror Group's Chief Executive's high-profile vision of smaller staffed newspaper newsrooms and greater
reliance on multi-skilling. Newspapers produced with fewer journalists brought with it the danger of less
diversity in news-gathering and comment, and eroded the overall service to readers. The BP&M NUJ
Chapel sought assurances that existing staffing levels and standards were maintained and that wholesale
syndication would not be used among Mirror Group/MIN titles.

6.59.In addition, the BP&M NUJ Chapel said that it wanted a commitment from the directors of both
Mirror Group and MIN to the principle of keeping an editorial presence in outlying towns through the MIN
network of branch offices, and of retaining the key specialist function of the Birmingham Post & Mail's
London office.

6.60. Inevitably, questions had to be asked as to how much priority a powerful, London-based, national
newspaper organization was going to give a subsumed regional centre. If it was not to be just a cash “milch

85



cow’, the new Midlands regional board proposed by Mirror Group would have to be allowed considerable
scope for independence, including the management of industrial relations, and should remain a separate
investment and profit centre.

6.61.The BP&M NUJ Chapel said that it had been keen wherever possible to work positively with MIN
management where there had been benefits for members. Pragmatic relations between elected Chapel
representatives and local level management existed and the BP&M NUJ Chapel was keen to see these
relationships maintained and improved upon. In particular, it would want to see that the structures for health
and safety management were maintained and built upon, with staff representatives retained on the Health and
Safety Committee.

6.62.0n the important question of pensions, the widespread adverse publicity surrounding the Mirror
Group Pension Scheme several years ago had also been raised by its members as an issue. With an
approximate £10 million difference in surpluses in favour of the MIN staff fund, the BP&M NUJ Chapel
sought an assurance that MIN pension fund members and pensioners were informed at the earliest
opportunity of Mirror Group's intentions toward that fund.

6.63.In conclusion, the BP&M NUJ Chapel said, whilst it was not directly opposed to the merger, it was
greatly concerned that a merger between MIN and Mirror Group would mean that proud, long-established
titles serving the people of the West Midlands would have their priorities dictated by the interests of a
dominant London-based partner. Given the inequality of the relationship there were question marks over
maintaining the viability of all the existing MIN titles (so far Mirror Group had made no public commitment
to their long-term future) and their editorial independence and integrity being safeguarded. The £5 million
plus annual savings-and ~ongoing efficiencies-articulated by Mirror Group were high and the areas so far
identified did not as yet include MIN's editorial department. Apart from guaranteeing the continuing
existence and editorial independence of current MIN titles, Mirror should also be required to give a
commitment that it would not attack editorial budgets to satisfy any savings drive.

CET NUJ Chapel

6.64.The CET NUJ Chapel, representing over a third of journalists on the Coventry Evening Telegraph,
said that it did not believe the proposed merger was in the public interest.

6.65.The CET NUJ Chapel stressed that the Coventry Evening Telegraph had served the people of
Coventry and Warwickshire well for more than 100 years. When the MIN management buyout took place in
1991, much was made of the importance of the titles remaining independently owned. When announcing
Mirror Group's bid, MIN's Chief Executive had stated his regret that MIN's independence would be lost.
The CET NUJ Chapel shared that regret and was concerned that the proposed loss of independence could
lead to a loss of regional identity for the Coventry Evening Telegraph.

6.66.1In a press release issued jointly by Mirror Group and MIN on 4 July 1997, there was no reference
to any benefits of the merger for the readers of the Coventry Evening Telegraph and no commitment from
Mirror Group to serve the people of Coventry, for whom the Coventry Evening Telegraph was the only
evening title available. There were numerous references in the document relating to the savings which
Mirror Group believed it could make by merging operations, but no promise to plough these savings back
into the Midlands by improving the quality of the titles involved. Profits would be the dominant factor,
rather than a desire to serve the people of Coventry.

6.67.Several references were also made to the possibility of “significant benefits derived from shared
resources and joint distribution, canvassing and advertising®. The CET NUJ Chapel was concerned that
Mirror Group and MIN would be merged to such an extent that the Coventry Evening Telegraph would lose
its regional identity and would be seen only as an extension of The Mirror. Combining functions would mean
that London-based views would predominate and the people of Coventry would lose a vital insight into how
decisions affected them at a local level.

6.68.The CET NUJ Chapel also expressed concern about the £5 million savings a year which Mirror

Group envisaged making and the ~further ongoing efficiency savings'. Whilst the CET NUJ Chapel accepted
that there would be some positive savings, such as in the joint purchase of newsprint, it was concerned that

86



the remainder of the £5 million identified savings would be made by cutting staffing and resources, to the
detriment of the Coventry Evening Telegraph and its readers.

6.69.1In this respect, assurances had not been given about the future of MIN"s 2,000 staff and industry
analysts were widely predicting job losses. Any reduction in staffing in MIN's editorial departments brought
about by the introduction of multi-skilling would lead to an inevitable decline in the standards of its newsp-
apers and a reduction in its investigative journalism, of which it was justifiably proud.

6.70.The CET NUJ Chapel concluded by saying that if the bid was to be approved by the MMC, it
would like to see the following assurances given by Mirror Group:

(a) a commitment that it would retain the Coventry Evening Telegraph's offices in Coventry, Rugby,
Leamington and Nuneaton, to ensure that the people of Coventry and Warwickshire continued to
have access to their evening newspaper;

(b) assurances that the regional identity and editorial integrity of the Coventry Evening Telegraph would
remain;

(c) assurances that the Coventry Evening Telegraph would continue to operate and be presented as a
separate entity from Mirror Group titles; and

(d) assurances that editorial job losses were not included as part of the deal.

6.71.Finally, the CET NUJ Chapel added that it was concerned that it would not be allowed to fully
represent its members in meaningful discussion with the management if the merger went ahead. At present,
it was able to put forward its views on relevant issues to MIN management. Because of Mirror Group's
record of not talking to the NUJ, it doubted whether its members® views would be considered at all.

WESC NUJ Chapel

6.72.The WESC NUJ Chapel said that it was deeply concerned by the proposed merger. If Mirror
Group's bid was to succeed it would not only be a serious blow to standards on MIN titles, but it could also
lead to a decline in the overall news service provided in the West Midlands region as a whole.

6.73.The WESC NUJ Chapel feared that the independence, character and therefore quality of well-
respected titles such as the Birmingham Evening Mail and The Birmingham Post would be put in jeopardy by
their ownership by a national newspaper group without the same insight and passion for the region. The
WESC NUJ Chapel stressed that The Birmingham Post, in particular, filled a niche occupied by no other
Midlands newspaper, in producing in-depth and high-quality political and economic investigative journalism.
The continuation of such a vital service was in the public interest and should not be put at risk.

6.74.The WESC NUJ Chapel added, in general terms, that a decline in standards of The Birmingham
Post and the Birmingham Evening Mail, Express & Star's only close rivals, could only lead to a drop in
Express & Star's own standards. Both newspaper groups benefited from a healthy, and at times bitter,
rivalry. Any decline in such competition would clearly not be in the public interest.

Major advertisers

6.75.We wrote to the top 20 major advertisers in both Mirror Group and MIN publications. Of these,
nine submitted views on the merger.

Bolton Williams Design and Print

6.76.Bolton Williams Design and Print (Bolton Williams) told us that the proposed merger raised a
number of concerns:

87



(a) Competition and choice would be reduced for advertisers in the paid-for sector of morning and
evening titles in the Birmingham area.

(b) The Birmingham Post and the Birmingham Evening Mail already enjoyed a near monopoly of the
daily regional media. This dominance was reinforced by MIN's ownership of four major free weekly
titles covering the city.

(c) Several of Bolton Williams" advertising clients had expressed reservations as to how the merger
would impact on advertising rates and more importantly the terms of trade.

(d) Consolidation of media ownership in the area was proceeding at too fast a pace. This could be detri-
mental to advertisers if it led to a reduction of choice, upward pressure on rates and an adverse
change in the terms of trade.

Bolton Williams concluded by saying that it remained sceptical of the benefits of the proposed merger to
anyone but the participants. The recent history of other such mergers suggested that the public was unlikely
to benefit.

The Ogilvy Media Company

6.77.The Ogilvy Media Company (Ogilvy) said that it had traded successfully with both Mirror Group
and MIN for many years. It had always found Mirror Group to be a very fair company to do business with,
even in areas where it had controlled a high share of the total newspaper market, for example in Glasgow.
Mirror Group had never taken advantage of its near-monopoly situation in Scotland and there was absolutely
no reason to believe that it would try to do so in the Midlands. Consequently, Ogilvy said that it had no
problems with the proposed acquisition and strongly supported Mirror Group in its endeavours.

Optimedia International Limited

6.78.0ptimedia International Limited said that on balance it believed that MIN, and therefore the
publishing/advertising industry, would benefit from the capital injection and economies of scale that Mirror
Group could offer. Its only real concerns were that MIN should maintain its high level of product integrity
under a new regime and that Mirror Group should not attempt to conditionally sell advertising across
national and regional titles.

Riley

6.79.Riley (a division of Lopex Communications Limited) told us that it did not object to the merger
provided it was seen as an end to Mirror Group's regional ambitions and that there were no adverse effects
on its current trading arrangements with MIN.

6.80.Riley pointed out that MIN had a monopoly of the local press in Coventry, Solihull and
Birmingham. Its only serious competitor was the Wolverhampton Express & Star to the north and north-west
of Birmingham. In the interests of free trade, it requested Mirror Group to agree that it would not at any
time in the future merge with MNA, owner of the Express & Star.

88



Sainsbury’s Supermarkets Ltd

6.81.Sainsbury"s Supermarkets Ltd (Sainsbury’s) said that it had no concerns about the proposed merger
as it would not lead to an excessive concentration of media ownership, either geographically or by media
sector. However, Sainsbury's urged control against further Mirror Group acquisitions in the Midlands
region, particularly the West Midlands, as these could well lead to an excessive concentration, which might
not be in the interests of advertisers who relied upon competitive choice in their local area marketing
activities.

Thomson Holidays

6.82.Thomson Holidays said that it did not foresee any disadvantages affecting its business from the
proposed merger.

TMP Worldwide

6.83. TMP Worldwide said that, as a large recruitment advertising agency which dealt with both Mirror
Group and MIN, it could see no reason why the merger would be against the public interest.

Western International Media Limited

6.84.Western International Media Limited (Western) said that, as a major advertiser with both Mirror
Group and MIN, it could see no reason why the proposed acquisition might operate against the public
interest.

6.85.Apart from several titles in Northern Ireland, Western was unaware of any other regional pub-
lications already owned by Mirror Group. Therefore, given the precedent of Associated Newspapers® acqui-
sition of Northcliffe, the single largest regional publisher, and Express Newspapers' ownership of United,
there could be no grounds for rejection of the merger on the basis of a monopoly. However, Western added
that neither of the above publishers cross-sold advertising between national and local titles. Potentially,
Mirror Group could operate a conditional sales policy forcing advertisers to upweight the Midlands region
unnecessarily. If possible, safeguards should be introduced to ensure that this did not happen, though
Western doubted whether even this action would be against the public interest.

Zenith Media Ltd

6.86.Zenith Media Ltd (Zenith) said that for several years MIN had operated a virtual monopoly for
advertising in the Birmingham and Coventry local newspaper markets. During this time MIN had not
indulged in any form of unreasonable behaviour, such as conditional selling. Given that there would be very
few instances in which clients would wish to advertise in both Mirror Group and MIN publications, the
potential for cross-selling was extremely limited and it was highly unlikely that Mirror Group would have an
opportunity to force the hand of advertisers. Given the nature of the media involved and, in the light of its
experiences of similar combined national and regional newspaper groups, Zenith considered that the
proposed merger would not operate against the public interest, and it therefore did not seek to impose any
restrictions on it.

6.87.Referring to MIN's ownership of Birmingham Live TV, Zenith added that bearing in mind the
relatively low penetration of this station and the strong competition from other broadcast media, including
radio stations owned by large local radio groups, the merger was more likely to be seen as an opportunity
for advertisers than a threat to advertising choice.

Local authorities

89



6.88.We wrote to 42 local authorities in the Midlands area where MIN titles were available. Of these,
seven submitted views on the merger.

Birmingham City Council

6.89.Birmingham City Council said that it enjoyed a healthy relationship with MIN in a number of ways:

(@)

(b)

©)

MIN publications reported on Birmingham City Council business and its journalists were recognized
as important voices in the City of Birmingham.

Media organizations, particularly MIN's Birmingham Evening Mail, were seen as partners in
promoting issues of common interest and to the common benefit of Birmingham.

MIN currently held the contract to print and distribute Birmingham City Council's own newspaper,
the Birmingham Voice.

Birmingham City Council said that it did not have any views on the proposed merger provided it did not
weaken MIN's Birmingham base and its flavour of editorial coverage, or adversely affect employment
opportunities in the city or existing journalistic standards or its present relationship with MIN.

Coventry City Council

6.90.Coventry City Council asked for the following issues to be taken into consideration in the course of
the inquiry:

(@) The Coventry Evening Telegraph contained a high level of accurate local news coverage and

(b)

©)

(d)

endeavoured to retain its front page for local stories; this approach should be protected in any
merger.

To produce local news stories, local staff were needed, familiar with the city and its various
communities. An adequate number of local staff were needed to undertake this task appropriately. To
this end, the focus for local staff should be on generating local news as a local service through a local
newspaper and not primarily on feeding national publications with news stories, although the Council
acknowledged that this subsidiary role made commercial sense.

Currently the relationship between Coventry City Council and the local newspaper might be called
“strident”. This was valued by the City Council without necessarily always being appreciated. The
Council wished to see this sort of relationship maintained in the future, rather than the local
newspaper feeding off a diet of Council-issued press releases, as happened elsewhere with other local
newspapers.

In effect, MIN already had a local monopoly with the Coventry Evening Telegraph and the Coventry
Citizen. In addition, it owned other titles in the area such as The Birmingham Post and the
Birmingham Evening Mail. Provided the proposed merger did not affect the issues and emphasis
outlined above, the Council regarded the merger in a neutral light. It assumed that the freedom of
expression of view and opinion, as currently maintained within the Coventry Evening Telegraph,
would continue under any merger.

6.91.The Council concluded by saying that, whilst it was not particularly familiar with the sort of
safeguards that the MMC could impose, nevertheless it hoped that its views were fully reflected in their final
recommendations.

90



Kettering Borough Council

6.92.Kettering Borough Council said that there appeared to be no local grounds for concern about the
proposed merger.

Leicestershire County Council

6.93. Leicestershire County Council told us that it placed a high priority on local awareness of services
available to the public and policy decisions made by elected members. It emphasized the importance of the
provision of information as part of a two-way communication process, enabling it to provide local people
with responsive services. MIN owned a wide range of titles, both paid-for and free, in the Leicestershire
area. These journals covered news stories relating to local issues or local angles on national issues and
provided advertising space mainly paid for by local companies, organizations and individuals.

6.94.The Council thought the proposed merger had a number of implications:

(a) By seeking to acquire MIN, Mirror Group would not increase its market share of national newspaper
ownership. Instead it would acquire a range of titles centred around large towns or districts. Local
newspapers were concerned with local stories and it would be difficult to impose a corporate form of
news and editorial control which could translate easily to the majority of local issues.

(b) Any increase in market share and greater control of the market could be reflected in an increase in
prices, either cover charges or advertising rates. The proposed acquisition would not increase the
market share of local newspapers in Leicestershire.

(c) It was felt in some areas that the proposed acquisition would speed the introduction of multi-skilled
journalism, cutting out some duplication in news cover. This would be a management issue for Mir-
ror Group/MIN, but could result in fewer jobs within the local newspaper industry in the area.

6.95.In conclusion, the Council noted that the proposed merger would give Mirror Group ownership of a
broader mix of newspapers, including several local newspapers in the Leicestershire area. As Mirror Group
owned no existing titles in the area it would not increase its market share of local titles and would not be in a
stronger market position. However, the Council emphasized that the healthiest environment for media
coverage was one which had diverse sources of information and wide, plural ownership of media services.

Northampton Borough Council

6.96. Northampton Borough Council said that it would strongly object to the merger if it resulted in the
loss of the Northampton Herald & Post. Currently three newspapers circulated within the borough of
Northampton, one of which was the Northampton Herald & Post. The other two, the Northampton
Chronicle & Echo, a daily newspaper, and the Northampton Mercury, a weekly title, were both part of
Johnston, which also owned other major titles within the county area. The Northampton Herald & Post was,
therefore, the only alternative local newspaper to these titles for readers and advertisers within the borough.

6.97.The Council stressed that the Northampton Herald & Post played an important role within the
borough and, as a free newspaper, was a valuable source of news and community information, particularly
for those citizens who either could not afford or chose not to purchase a daily newspaper. For these reasons,
the Council wanted to see the continuation of an independent Northampton Herald & Post should the
proposed acquisition go ahead.

91



North Warwickshire Borough Council

6.98.North Warwickshire Borough Council told us that five of MIN's newspaper titles were available
across various parts of the borough. Any reduction in this number as a result of the proposed acquisition
could be seen as contrary to the public interest, in that it would further reduce the already restricted access to
local news for some parts of the borough. The rural nature of north Warwickshire meant that local news-
papers were unavailable in many of the smaller villages as their distribution had proved uneconomic for
newspaper publishers.

6.99. The Council added that the two free titles in the area (the Tamworth and North Warwickshire Times
and the Nuneaton Weekly Tribune) played a very important role in the borough by providing information to
residents who were unable to afford paid-for newspapers. Free newspapers covered important but more
localized issues, which were unlikely to receive coverage in larger-circulation titles and the broadcast media.
The Council argued that any merger between larger-circulation titles that forced such free newspapers out of
circulation would therefore be contrary to the public interest.

Sandwell Metropolitan Borough Council

6.100. Sandwell Metropolitan Borough Council explained that it was already concerned about the amount
of coverage of local issues by both The Birmingham Post and the Birmingham Evening Mail. Although the
Evening Mail had a Black Country edition, which was intended to include news from Dudley, Walsall,
Wolverhampton and Sandwell, it was, in fact, heavily dominated by news from Birmingham. The same was
true of The Birmingham Post.

6.101. The Council emphasized that coverage of local news was of great importance both to local people
and to organizations such as itself. It would be most unfortunate if the already unsatisfactory situation was
made worse by the takeover of a local company by a large national one. Therefore, if the merger was to go
ahead, the Council would welcome reassurances that Mirror Group intended to maintain MIN's existing

titles, to keep open MIN's local Sandwell office, and to give fair coverage to Sandwell issues in both The
Birmingham Post and the Birmingham Evening Mail.

Others
Mr Malcolm Hill

6.102. Mr Malcolm Hill told us on behalf of the ex-Sunday People Compositors that there had been a
continuing dispute, that had lasted for nine years, about Mirror Group's refusal to settle or negotiate with 16
previous employees of The Sunday People, based in Manchester. Mr Hill was concerned that should any
reorganization of staff occur following the merger, Mirror Group's uncompromising attitude towards its staff
might similarly be directed towards MIN's employees.
P G CORBETT (Chairman)
G H C COPEMAN
D M G NEWBERY
TR C WILLIS

P A BOYS (Secretary)

24 September 1997

92



	Introduction
	Newspaper publishers
	Coalville Times Ltd
	Home Counties Newspaper Holdings plc
	Johnston Press plc
	Kent Messenger Group News˜papers
	The Midland News Association Ltd
	Northcliffe News˜papers Group Limited
	Southnews plc
	Tindle News˜papers Limited
	Trinity International Holdings plc

	Trade associations
	Guild of Editors
	The Incorporated Society of British Advertisers Ltd
	Institute of Practitioners in Advertising
	National Federation of Retail Newsagents
	The Newspaper Society

	Trade unions
	Chartered Institute of Journalists
	Graphical, Paper and Media Union
	NUJ
	BP&M NUJ Chapel
	CET NUJ Chapel
	WESC NUJ Chapel

	Major advertisers
	Bolton Williams Design and Print
	The Ogilvy Media Company
	Optimedia International Limited
	Riley
	Sainsbury's Supermarkets Ltd
	Thomson Holidays
	TMP Worldwide
	Western International Media Limited
	Zenith Media Ltd

	Local authorities
	Birmingham City Council
	Coventry City Council
	Kettering Borough Council
	Leicestershire County Council
	Northampton Borough Council
	North Warwickshire Borough Council
	Sandwell Metropolitan Borough Council

	Others
	Mr Malcolm Hill


