Views of the CBI

Views of organisations
representing newspaper
proprietors

Views of the trade unions

Views of the professional
and trade associations

Views of other parties

6.1. In addition to our general advertisements inviting comments (see
paragraph 1.6) we approached a number of bodies and organisations directly.
Details of those approached are given in paragraph 1.8. All were asked for their
views on the proposed transfer with particular reference to the following:

(a) the relevance of the proposed transfer to concentration of ownership of the
press;

(b) the likely effects of the transfer on competition, efficiency, further
expansion, closures and labour redundancy, and on the accurate
presentation of news and free expression of opinion;

(¢) the future prospects of the newspapers; and

(d) any other matter which might be thought to affect the public interest.

6.2. The CBI told us that it did not wish to make any representations.

6.3. The Newspaper Publishers Association, representing national newspapers,
did not wish to advance any views. The Association of Free Newspapers did not
offer any comments on the merits of the proposed transfer.

6.4. The Newspaper Society told us that it did not believe the proposed
transfer would be likely adversely to affect competition, employment or editorial
independence. In view of EMAP’s record and policies, and of the guarantee of no
title closures which the Society understood EMAP to have given, the Society
concluded that the proposed transfer would be of long-term benefit to the health
of the regional press in the area, and therefore in the public interest.

6.5. We invited representations from the TUC, the National Union of
Journalists (NUJ), the Society of Graphical and Allied Trades (SOGAT ’82) and
the National Graphical Association (NGA). The NGA made no comment.

6.6. In a written submission, SOGAT ’82 told us that it was opposed to the
proposed transfer. It felt that there had been a continuing trend towards fewer and
larger companies in the industry. Despite the comments of successive Royal
Commissions on the Press this trend had continued. The proposed merger would
only continue this adverse trend. SOGAT ’82 said that it felt the increasing degree
of concentration of ownership of newspapers, which was mirrored in the control
of local radio and independent television companies, was contrary to the public
interest. SOGAT ’82 suggested that in the past the Commission had totally
ignored the concentration in the ownership of the press and that the time had come
when we should look seriously at the issue of concentration when considering the
proposed transfer. Following its submission, our invitation to attend a hearing
was not taken up by SOGAT ’82.

6.7. We received comments from the Leamington and Warwickshire branch of
the NUJ, and from the union’s Leamington Courier chapel. Both were in favour
of the proposed transfer.

6.8. The Institute of Journalists did not offer views on the proposed transfer.

19



Views of customers of
Courier’s printing services

Views of local and provincial

Views of The Press Council -

newspapers

Views of advertising
organisations

Views of others interested in

20

acquiring Courier

Views of local councils

Views of chambers of
commerce

6.9. The Guild of British Newspaper Editors felt that the proposed transfer
would be unlikely adversely to affect accurate presentation of the news or free
expression. It drew attention to EMAP’s practice of allowing editors
independence while maintaining a high editorial standard.

6.10. The National Federation of Retail Newsagents told us that it thought the
proposed transfer would not have much effect on its members so long as current
titles were maintained. It did, however, voice some disquiet about the growing
degree of concentration in the industry and thought there could be an adverse
effect both on competition and on the free expression of editorial opinion.

6.11. We sought views from the Methodist Recorder, the Stratford-upon-Avon
Herald and South Warwickshire Advertiser, the Llanelli Star and the Carmarthen
Journal, all newspapers with printing contracts with Courier. All expressed
themselves content with the continuity which EMAP had told them would be
afforded by the proposed transfer: none objected to the transfer. The Hinckley
Times, which also has a printing contract with Courier, expressed itself satisfied
with the continuity which would be afforded by a transfer to EMAP. It did not
object to the transfer and also felt that the merger would not inhibit news or free
expression of opinion. The Patent Office told us that it had no reason to object to
the proposed merger. :

6.12. We sought views from 11 editors of newspapers operating in and around
the areas of operations of EMAP and Courier as well as from the Chairmen of
three newspaper companies in the same areas. We only received comments from
the Lincolnshire Standard Group: these are described in Chapter 5.

6.13. The Press Council expressed a general concern about increasing
concentration in the industry, but concluded that it could see no reason to believe
that the particular proposed transfer would be against the public interest.

6.14. We asked 15 advertising agencies, advertising trade associations and
other bodies involved in advertising for their views. We received representations
from six of these. All responded favourably to the proposed transfer though one
felt the regional rather than national impact needed to be assessed. Four drew
attention to their high regard for EMAP’s professional competence and concluded
that the proposed transfer would have a beneficial effect.

6.15. Mr Robert Jarman, who was involved in the initial bid for Courier by
Marshquest, told us that the proposed transfer to EMAP would give the company
a significant degree of concentration over a wide area. He did not think that
Courier needed EMAP’S support, or that there was any essential synergy between
the two companies.

6.16. Neither of the companies which had put in bids at the same time as EMAP
wished to make any comments about the proposed transfer.

6.17. We wrote to 11 county or borough councils seeking their views. Six replied .
offering no comments. The Chief Executive of Oxfordshire County Council said
that any changes which led to the loss of the Banbury Guardian would be
regrettable in view of the service which it offers in maintaining contact between
Oxfordshire County Council and people in the north of the county. The Chief
Executive of the London Borough of Camden said it was unlikely to favour further
concentration of ownership of the press and hoped the transfer would not
adversely affect job opportunities in Camden.

6.18. Wesought views on the proposed transfer from 16 chambers of commerce
or trade. Of the six which replied three made no comment and the remainder raised
no objection.



