
APPENDIX 1

(referred to in paragraph 2.28)

British Broadcasting Corporation Programme Summaries:
copyright notice

BBC programme summaries are the copyright of the British Broadcasting
Corporation. They may be carried only by the newspapers to which they are
issued, and must be published in accordance with the following regulations.

1. Daily newspapers
Morning and evening daily newspapers publishing Monday to Saturday may

publish programme summaries in each day's issue for a period of 24 hours
commencing on the day of issue and finishing the following day. In Saturday's
issue they may carry summaries for a consecutive 48 hour period commencing
on Saturday.
Evening daily newspapers published Monday to Friday may carry summaries
as for morning dailies, but in their Friday issue they may carry summaries for a
consecutive 48 hour period commencing on Friday.

2. Weekly newspapers
Weekly newspapers published on Monday, Tuesday or Wednesday may

publish programme summaries for their day of issue only. Those published on
Thursday or Friday may publish summaries for their day of issue only, or for
Friday and Saturday, or for Saturday and Sunday. Those published on Saturday
may publish summaries for Saturday and Sunday. Newspapers with partly paid
or free circulation should take their day of issue to be the day upon which any
issue is first distributed.

3. Sunday newspapers
Sunday newspapers may publish programme summaries for the day of issue

only.

© British Broadcasting Corporation 1985.

Source: BBC.

56



APPENDIX 2

(referred to in paragraph 2.28)

Independent Television Publications Limited: copyright notice

(c) Independent Television Publications Ltd, 1985
This programme summary is copyright and may be reproduced only as

programme information in tabulated form by a newspaper to whom it is issued.
Daily morning newspapers may reproduce details of programmes for the day

of publication only, except in the case of daily morning newspapers published
on Saturdays where the programmes for the Saturday of publication and the
following Sunday may be included.

Daily evening newspapers may reproduce details of programmes covering a
24-hour period from any time within the day of publication except in the case of
daily evening newspapers published on Saturdays where the programmes for a
48-hour period from any time within the day of publication may be included.

Weekly newspapers may reproduce details of programmes for the day of
publication only, except in the case of weekly newspapers published on Thurs-
day or Friday where the programmes for the Friday of publication and the
following Saturday or for Saturday and the following Sunday may be included.

Weekly newspapers published on Saturday may reproduce details of
programmes for the Saturday of publication and the following Sunday.

Free issue newspapers may publish in accordance with the above arrange-
ments but where distribution takes place over more than one day, the first day of
distribution is to be regarded as the only day of publication to which the
licensing arrangements apply.

Source: FTP.

57



APPENDIX 3

(referred to in paragraphs 3.11 and 3.27)

Research commissioned by the BBC and by FTP

Survey commissioned by the BBC
The survey was carried out by Telephone Research Ltd in March 1985.

Interviewers telephoned a random sample of 1,499 homes, of whom 519 had
video cassette recorders and 427 were readers1 of Radio Times or TVTimes or
both. The findings of the survey indicate that:

(a) Radio Times and/or TVTimes readers watched a total of 1,527 pro-
grammes (an average of 3-6 programmes each) on the days covered by
the study, and in the majority of cases the decision to watch was taken on
the day the programme was broadcast—313 readers (73 per cent)
decided on the day of broadcast to watch 900 programmes (59 per cent);

(b) however, 209 programme journal readers (49 per cent) had made deci-
sions more than two days in advance to watch, in aggregate, 466 pro-
rammes (31 per cent);

(c) 'previous viewing/just knew' was cited as the source of information
about transmission times by most (61 per cent) of those respondents who
had planned to watch programmes more than two days in advance; only
17 percent mentioned Radio Times and 18 percent mentioned TVTimes;

(d) over half the programme journal readers had not planned to watch any
programme over the two or three days following fieldwork;

(e) for those programmes whose viewing had been planned two or more days
ahead, 'previous viewing/just knew' was again given as the major source
of information about transmission times (for 57 per cent of program-
mes); the programme journals were mentioned for less than 15 per cent
of programmes; and newspapers were given as the source of information
for 10 per cent (surprisingly, since formal listings would not have been
available in newspapers by then);

(/) 76 per cent of video cassette recorder owners recorded at least one
programme in the week prior to fieldwork. The vast majority of settings
had occurred on the day of the broadcast, and over 90 per cent of people
owning video cassette recorders had claimed never to set their recorder
two or more days before a programme was due to be shown;

(g) newspapers appeared to be the main source of information about the
total of 460 programmes which had been recorded during the period
covered by the survey (mentioned for 40 per cent of programmes
recorded); 'previous viewing/just knew' was cited as the source of infor-
mation for 33 per cent, Radio Times was mentioned for only 7 per cent,
and TVTimes for only 3 per cent;

(h) when all respondents were asked about their source of information for
recorded programmes the reliance on daily newspapers was not quite so

'Those who had recently read or looked at an issued of Radio Times and/or TVTimes.

58



high (mentioned by 31 per cent) but still higher than for any other source;
Radio Times was mentioned by only 5 per cent and TVTimes by 3 per
cent.

Surveys commissioned by FTP
/. Sources of programme information

The main findings of research commissioned by ITP during the past few years
indicated that:

(a) the programme pages in TVTimes were of most interest to readers,
although there was a high level of interest in other pages of the magazine,1

(b) most readers considered TVTimes to be interesting, informative and
good value for money;2

(c) most viewers (over 60 per cent) used a daily morning paper to find out
what was on television; only 17 per cent mentioned TVTimes, 16 per cent
mentioned daily evening newspapers and 14 per cent mentioned Radio
Times.3 The figures are not mutually exclusive, as some people used more
than one source of information;

(d) TVTimes readers tended to use the magazine as the chief source of
programme information, but still made quite high use of the information
in daily morning newspapers;3

(e) reasons given for not buying TVTimes were that sufficient information
was obtained from newsapapers (57 per cent) and 'too expensive' (32 per
cent).4

//. Video cassette recorder usage
Research was carried out by AGB Research during April 1985, and was

based on a national sample of 388 households, each of which had a video
cassette recorder capable of advance programming. Between them, respondents
recorded a total of over 4,000 programmes during the period covered by the
survey. The findings indicated that:

(a) on nearly all occasions (94 per cent) the recorder was set on the day the
programme was broadcast; in very few cases (less than 1 per cent of all
recorded programmes) was the recorder set more than two days ahead;

(b) national daily newspapers were the main source of information about the
programmes recorded (39 per cent); for a further 27 per cent no source of
information was required as the programme was on regularly; Radio
Times and TVTimes were mentioned for only 13 per cent of the recorded
programmes;

(c) for regular readers of TVTimes and Radio Times, those magazines were
the source of information regarding nearly 50 per cent of the program-
mes recorded, but in 23 per cent of cases the information had been
obtained from daily newspapers.

Sources:
'Gordon Simmons Research Ltd; sample of 400+ TVTimes readers, January 1983.
"Gordon Simmons Research Ltd; sample of 2,000 interviews representative of the United Kingdom
population, November 1981.

3Survey Research Associated; sample of 2,000 interviews representative of the United Kingdom
population, November 1983.

4Gordon Simmons Research Ltd; Survey 1984.

59



APPENDIX 4

(referred to in paragraphs 4.12 and 4.23)

Arrangements in New Zealand for the publication of programme
information

1. Until recently the arrangements in New Zealand for publishing particu-
lars of forthcoming radio and television programmes were similar to those in
the United Kingdom. Programme information was available:

(a) for a week ahead in the New Zealand Listener, the journal published by
the Broadcasting Corporation of New Zealand; and

(b) on a daily basis, through free licensing, in the press.

New legislation
2. In 1982 the New Zealand Parliament passed the Broadcasting Amend-

ment Act 1982 which introduced various amendments to the principal Act, the
Broadcasting Act 1976. Section 6(1) of the 1982 Amendment Act enacted
section 30A of the Broadcasting Act 1976 which, in essence, confirmed that the
Broadcasting Corporation had the right to control publication of its pro-
gramme information but gave powers to the appropriate Minister to control the
manner in which that right was exercised 'For the avoidance of doubt and for the
purpose of ensuring that particulars of programmes are widely advertised and
publicised to members of the public within New Zealand (including members of
the public who do not purchase the New Zealand Listener)'. Accordingly, in
November 1982 the then Minister of Broadcasting issued a Direction to the
Broadcasting Corporation specifying the terms on which the Corporation was
required to make available programme particulars to the press for publication,
and giving it the right to require payment of a fee in return for the licence to
publish such particulars.

3. On the change of government in 1984, the 1982 Direction was replaced by
a Direction issued by the new Minister of Broadcasting on 23 November 1984.
This was in almost identical terms to the 1982 Direction, save for the insertion
of a sub-clause expressly revoking the 1982 Direction and a modification of the
provisions regarding the fee for publication of programme particulars.

4. A new programme magazine, Cue, was launched in August 1984 as a
direct competitor to the New Zealand Listener, but ceased publication after
about four months. No other direct competitor has emerged so far, and the only
existing publications which have consistently taken advantage of the ability to
publish extended programme listings are the news weekly magazine, New
Zealand Truth, and the Sunday newspaper, New Zealand Times.

The provisions of the 1984 Direction
5. The 1984 Direction directs the Broadcasting Corporation of New Zea-

land to make particulars of radio and television programmes available to any
publisher before those programmes are broadcast and to consent to such

60



particulars being published before the relevant programmes are broadcast,
subject to various terms and conditions which can be summarised as follows:

(a) The Corporation is required to make particulars of the radio and televi-
sion programmes (other than advertising programmes) which it intends
to broadcast available to any publisher and to consent to any publisher
publishing such particulars before the relevant programmes are broad-
cast.

(6) Particulars are defined to include:
(i) titles;
(ii) the broadcasting stations from which the relevant programmes are

to be broadcast;
(iii) times of broadcasts; and
(iv) wherever possible, brief synopses of the contents of the relevant

programmes and cast lists of the main performers and actors
appearing in the programmes.

(c) Particulars must be made available to publishers at Broadcasting House
in Wellington on the same day as they are made available to the Corpora-
tion's own publication, the New Zealand Listener.

(d) Where particulars are for a week ahead, the week runs from Saturday to
Friday.

{e) Nothing in (c) above prevents any publisher from arranging with the
Corporation for the particulars to be despatched by post at the pub-
lisher's expense.

(/) The above obligations only bind the Corporation provided that a pub-
lisher enters into a contract with the Corporation and is not in breach of
the terms of that contract.

(g) Any such contract must contain provisions ensuring that:
(i) the Corporation is entitled to recover its 'administration expenses'

from publishers; eg paper, duplication, postage, freight and
despatch costs, but not the costs of collating the programme par-
ticulars;

(ii) publishers must publish particulars in substantially the same form
as that in which they are supplied;

(iii) the Corporation is not liable for the consequences of programme
changes nor for its inability to broadcast a particular programme;

(iv) publishers must publish particulars of radio as well as television
programmes in any given area;

(v) publishers must pay a licence fee, at a rate to be fixed by the
Corporation, on each copy of any publication containing advance
particulars covering more than two consecutive days in any one
issue, with some exceptions at public holidays; the fee to be between
2-5 and 3-5 cents per copy;

(vi) the method by which the number of copies on which the fee is based
is specified;

(vii) publishers may be required by the Corporation to pay licence fees
three months in advance;

61



(viii) a publisher commits a breach of contract if he publishes any
defamatory matter or malicious falsehood in respect of the Corpo-
ration or any of its officers or employees.

(/z) The Corporation remains free:
(i) to continue supplying programme particulars on a day to day basis

free of charge to newspapers who do not have a contract as
described in paragraphs (/) and (g) above;

(ii) to supply particulars for publication in any publication not a party
to a contract as above, with or without charge; and

(iii) to continue publishing its own particulars in the New Zealand
Listener or elsewhere.

(i) The Corporation is not compelled to license any publisher who has
published any defamatory material or any malicious falsehoods about
the Corporation or any of its officers or employees.

Printed in U.K. for Her Majesty's Stationery Office by McCorquodale Confidential Print Ltd.

Dd 501614 PS 5406155 CIS 9/85


