
PUBLIC SERVICE BROADCASTING  - THE INTERNATIONAL DIMENSION  
 
Introduction 
 

1. It has not been possible to provide a composite picture of public service 
broadcasting on an international basis nor just across Europe, since 
information is either unavailable or has been collated in a number of different 
ways which rules out direct comparison.  Nevertheless, this paper attempts 
to provide a snapshot of the current public service broadcasting regimes in a 
range of countries.  

 
The position in Europe  
 

2. The report of the Council of Europe’s Parliamentary Assembly Committee on 
Culture, Science and Education identifies public service broadcasting as a vital 
element of democracy in Europe.  Developments occurred in three main 
waves: 

 
a. public service broadcasting was originally born in 1926 with the BBC.  

 
b. In some other Western European countries, eg France and Italy, 

erstwhile state broadcasting organisations began to be transformed 
into public service broadcasters in the 1960s and 1970s, when 
sweeping social and political change had deprived direct state control 
and management of broadcasting of its legitimacy.  

 
c. In West Germany after World War II, Spain, Portugal and Greece in 

the 1970s and in Central and Eastern Europe after 1989, the 
emergence of the public service broadcasting was part and parcel of 
broader political change, typically transition to democracy after an 
authoritarian or totalitarian system.   

 
3. Some features of public service broadcasting have remained constant over 

time, but the way it is defined, organised, structured and financed varies from 
country to country.     

Funding  
 

4. Most European public service broadcasters have a mixed funding system, 
although the proportions of revenue from particular sources vary widely (see 
table A1 below).   The broadcasting fee is the traditional means of funding 
public service broadcasting and is often regarded as the most appropriate 
method.   It exists in most European states – the exceptions are Spain, 
Luxembourg and Portugal.  In the Netherlands, Parliament has decided to 
replace the traditional broadcasting licence fee with a special levy 
supplementary to income tax. 

 1



Table A1: Revenues of selected public service broadcasters –  main sources of revenue.  
(selected countries; various dates; % of total revenue) 
 
 BBC 

2002 
ZDF 
(Germany) 

2001 

ARD 
(Germany) 

2001 

FR2 
(France) 

2001 

FR3 
(France) 
2001 

RTVE 
(Spain) 

2001 

SVT 
(Spain) 
2002 

RTBF 
(Spain) 
2001 

A. PUBLIC 
FUNDS  

74.6 84.9 82.9 57.6 68.4 8.7 93.0 62.5 

of which: 
Broadcasting 
Fee   

68.0 84.9 82.9 57.6 68.4 0 93.0 60.2 

B. 
COMMERCIAL 
REVENUE 

24.4 15.1 15.7 38.7 31.2 87.0 5.3 33.5 

of which: 
Sale of 
programme 
rights 

4.6 1.0 - - - 11.5 3.1 0.5 

Advertising 
and 
Sponsorship 

0 9.4 6.1 34.7 21.6 73.3 1.2 10.3 

Merchandising  8.9 - - - - 0.8 - 0.7 
Pay TV 1.2 - - - - - - - 
Other 9.7 4.7 9.6 4.0 9.5 1.4 1.0 1.0 
C. OTHER 
REVENUE 

0.9 0 0 3.7 0.4 4.3 1.7 4.1 

TOTAL 
A+B+C 

99.9 100 100 100 100 100 100 100.1 

 
Source: Economy of the European audiovisual industry (2003) Yearbook, Vol.1. 
 

Some examples of the way in which public service broadcasting operates in other 
countries 

Australia 
 

5. Australia has two national broadcasters: the Australian Broadcasting 
Corporation  (ABC), a government-owned, non-commercial station, and the 
Special Broadcasting Service (SBS), a government-owned and part 
commercial station.   ABC currently operates a free-to-air television service 
that includes: 

• A national analogue television network; 
• A digital television network; 
• Digital multi-channel services; 
• Local television in each State and Territory; and  
• It has been active in developing sophisticated online services and 

experimenting with interactive media.   
 

6. ABC is dependent upon direct and indirect appropriations of funds by 
Parliament.  Over  81% of its normal activities are funded in this way.   In 

 2



2002 ABC received  $A755.7 million in Government appropriations and 
generated $A175. 8 million, mainly from the sale of goods and services.   

 
7. In 2001-02 the Government committed to providing ABC with an additional 

$A17.8 million per annum over four years, the first real increase in funding 
for content since the mid 1980s.   However, in May 2003, ABC was unable to 
convince the Government to increase substantially its appropriation to 
enable the development and maintenance of new programmes, particularly 
multi- channel and online services.  

 
8. The SBS is a free-to-air national multicultural and multilingual broadcaster, 

which transmits programmes in more than 60 languages.  The SBS has had 
significant increased financial support over recent years.   In 1998 the 
network received $A98 million from the Government and generated $A29 
million from other sources, mainly advertising and sponsorship.   In 2002 
Government appropriation was $A127 million, an increase of nearly 30%.  
Revenue from other sources dropped marginally to $A27 million.  Total 
operating expenses in 1998 were $A115 million compared with $A150 
million in 2002.   

Canada 
 

9. Canadian broadcasting is one of the most complex and sophisticated 
broadcasting environments in the world.  It broadcasts in two primary 
languages and offers a range of third language speciality channels, leading in 
the change to digital and supporting a large and very diverse public 
broadcaster, the Canadian Broadcasting Corporation (CBC). 

 
10. CBC was created in 1936 and is today Canada’s largest cultural institution.    

Its mandate is set out in the 1991 Broadcasting Act and it is also subject to 
the regulation of the Canadian Radio-Television Commission.    CBC is 
mandated to cover Canadian stories reflecting the reality and diversity of 
Canada; inform Canadians about news and issues of relevance and interest; 
support Canadian arts and culture; build bridges among Canadians, between 
regions and the two linguistic communities of Canada.  It is financed largely 
by Government appropriations which amounted to $C986.8 million in 2002.   

 
11. Canadian private broadcasting relies mainly on advertising revenue and has 

shown a distinct weakening in recent years, but the entire Canadian 
broadcasting service is faced with serious issues as a result of audience 
fragmentation and increased costs.   Collectively, profits before taxes have 
dropped from a high of $C541 million in 1995 to losses in both 2001 and 
2002 of $C52 million and $C27 million respectively.    This despite increasing 
revenue in the cable and satellite markets.   

 
12. Public service broadcasting is funded via the Canadian Television Fund (CTF), 

which is a public/private partnership with an annual budget of around $C250 
million.    The Government of Canada, cable companies and direct-to-home 
satellite service providers support the Fund.  It is an independent, non-profit 
corporation, governed by a Board of Directors.   It supports Canadian 
programming in four categories – drama, children and youth, documentary 
and variety/performing arts.    Applicants for the fund must either be 
independent production companies or private broadcaster affiliated 

 3



companies.   The contributions to the fund in 2001 are set out in table 2 
below: 

 
                                               Table A2: Contributions to  CTF 

($C millions) 
Canadian  
Heritage 

Cable 
companies  

Telefilm  
Canada 

DTH 
Satellite 
companies  

Global TV Total  

100 67.4 45 32.5 1.2 246.1 
 

13. For the financial years 2003-05 the Government has reduced by $C25 million 
each year its contribution to the fund.   The fund is distributed under two 
programmes, the Licence Fee Programme and the Equity Investment 
Programme.  Each fund is contestable and is split between English 
programmes (two thirds) and French programmes (one third).  

 

Finland 
 

14. The Finnish broadcasting system is organised into a three-level multiplex 
system and operates two state-owned, advertising free channels, YLE TV1 
and YLE TV2.    Their operating values are defined as:  

 
• Public service ethics; 
• Understanding of and esteem for the audience; 
• Creative renewal; 
• Efficiency and delegated leadership. 

 
15. YLE is among the first public service broadcasters to invest in the 

digitalisation of the production and distribution of its programming on both 
radio and television.     It is funded through a mix of the television licence fee 
and the operating licence fees paid by the commercial broadcasters on their 
revenue above 20 million Finn Marks.   The television licence fee increased by 
13% from January 2004 to Euro186.60 and there are to be annual increases 
in the television fee from 2005 linked to the rate of inflation.    These 
increases are to compensate for a reduction in the fees from commercial 
broadcasters.  The operating licence fee paid by the commercial broadcasters 
was reduced by 50% in July 2002 and no operating licence fees are to be paid 
by digital television operations for the period up to 2010. 

 

France 
 

16. France has three state channels with a range of programming on a par with 
the UK.    These are: 

 
• France 2, with a mandate to undertake television programming throughout 

the whole metropolitan territory; 
• France 3, with a mandate to undertake  television programming  with a 

national  or regional character throughout the whole of the metropolitan 
territory; 

 4



• La cinquieme, with a particular mandate to undertaken programming which 
promotes culture and learning; 

• In addition, a publicly funded satellite channel, La Sept-ARTE, has a cultural 
and European programming remit. 

 
17. The main regulatory body for public broadcasting is the Conseil Superieur de 

l’Audiovisuel (CSA). The notion of public service broadcasting is still very 
strong in France.   The main elements of the public service mandate are 
contained in Article 1 of the 1986 law relating to the freedom of 
communication.   This provides, amongst other things, for the CSA  to 
guarantee the independence and impartiality of public service broadcasting 
and to ensure that all broadcasting promotes quality and diversity 
programming, national  audio-visual production and the French language and 
culture.   Many of the public service obligations established by the 1986 law 
are imposed on both private and state-funded broadcasters.  Television 
Francaise 1 (TF1), a public channel which was privatised in 1986 and remains 
the leading channel is subject to particularly stringent public service 
obligations.  

 
18. A number of other public service obligations relate only to national 

programming companies. These include respect for pluralism, special duties 
relating to broadcasting during election campaigns, promotion of orchestras 
and choirs, a general educational, social and cultural mission, the 
conservation and exploitation of national audio-visual archives, a duty to 
broadcast parliamentary debates and messages by political parties, unions 
and professional bodies, and a duty to carry religious programmes on a 
Sunday.   

 
19. The primary source of funding for public service broadcasting is the licence 

fee, which accounts for approximately 70% of total revenues.   The vast 
majority of the remaining revenue comes from a combination of advertising 
and sponsorship of programmes.  Parliament sets the licence fee each year 
and also approves the distribution of this fee amongst various public 
companies. 

 
20. There are stringent rules on the use of advertising.  An overall amount that 

may be raised from advertising has been set by Parliament since 1987.    A 
number of provisions in the 1986 Law restrict the content of advertisements 
or subject it to government control.   Article 14 of the 1986 Law forbids 
political advertising, while Article 73 states cinematographic works may not 
be interrupted by advertising and Article 48 limits the amount of advertising 
e.g. France 2 is limited to an average of 6 minutes an hour and a maximum of 
12 minutes per hour, while France 3 has restrictions of five and ten minutes 
respectively. 

Germany 
 

21. Germany has a mixed funding system, including a licence fee, for the two 
state broadcasters  ARD and ZDF.  Around 30% of their income is derived 
from advertising and sponsorship.   In the mid 1990s ARD and ZDF’s joint 
share of total advertising revenue fell 39% due to increased competition for 
advertising - and restrictions on advertising slots (ie not after 8.00pm).   
Subsequently performance suffered in key areas.  Much cheaper and more 

 5



mainstream programmes  were introduced to peak time schedules to drive up 
advertising revenues – leading to a higher overall proportion of repeats.   

Ireland 
 

22. Radio Telefis Eireann (RTE) is the Irish national public service broadcasting 
organisation –  classified as a statutory corporation.    RTE runs two principal 
television channels and continues to run the Irish language channel although 
the Broadcasting Act 2001 announced its separation.     

 
23. Ireland is probably one of the most competitive media markets in Europe.  

The increase in access to cable/satellite over the past five years has seen a 
disproportionate increase in viewing numbers.   Despite this, RTE maintain a 
relatively high share across its channels compared with other medium sized 
public broadcasters in Europe.  Some 45.3% of all peak time television 
watched in Irish homes last year was on RTE, but its audience share has been 
in decline since 1998.  

 
24. The last few years have been turbulent  for RTE.   There has been intensifying 

competition for audience  and policy shifts in terms of its broadcast mandate 
and funding.   Since 2001 it has been asked to clarify its financial  and 
cultural performance as well as justify its licence fee spend.   The 
broadcasting licence fee has traditionally augmented the finances of RTE and 
the fee was raised in December 2002 to Euro150.  While the indexing of the 
licence fee  ensures a degree of protection from political interference, it also 
signals the Government’s insistence that RTE operates within its means.  At 
the same time as the licence fee increase was announced,  a Licence 
Innovation Fund  was set up - valued at Euro7-8 million -  to be allocated to 
social, historical and public service programmes for broadcast on any free-to-
air channel  (RTE may apply).    This has been described as an Arts Council of 
the Air, where ideas are pitched for development money.   

 
New Zealand  
 

25. From the outset public service broadcasting in New Zealand  had been 
funded  through a  mixed funding system  - advertising and licence fee – paid 
direct to the Broadcasting Corporation of New Zealand  (BCNZ).    The 
Corporation offered two television channels and both took advertisements 
from their inception with the proportion of total revenue derived from 
advertising increasing over the years.   By 1984 around 85% of the BCNZ’s 
revenue was commercial.    

 
26. Broadcasting  had traditionally operated in a highly regulated environment, 

but with a new Government in power with an agenda  designed to enforce 
the  principles of the free market,  a deregulation package for broadcasting 
was drawn-up in 1988.  The package had three main components: 

 
• Opening up the airwaves to competition; 
• BCNZ was restructured to create a  state-owned enterprise – Television New 

Zealand Ltd (TVNZ) - to be run on a commercial basis; and  

 6



• The social objectives of broadcasting (public service objectives) were to be 
separated from commercial objectives and met through a system of publicly 
funded grants to be administered through a Broadcasting Commission. 

 
27. Looking to the future, contestable funding was seen to offer a number of 

advantages over the continuation of the licence fee: 
 

• Competitive neutrality and greater competition between broadcasters; 
• The state broadcaster need not be disadvantaged by the costs of carrying 

certain programmes which other broadcasters did not face; 
• The clear targeting of assistance to particular social groups; 
• Flexibility in mechanisms for delivery of public service programmes; and  
• Costs kept down as it is a “top-up” system.  Few programmes are completely 

non-commercial  and advertising revenue where available can be topped up 
with grant funding.  

 
28. In the event the licence fee continued in force for several more years before 

being abolished in 1999.   NZ On Air, a statutory body established to allocate 
funding to achieve social objectives in broadcasting, was given the power to 
collect the licence fee.   Total funding increased from $NZ71 million in 1990 
to $NZ90 million in 1994 as a result of a determined campaign to get more 
people to pay their licence fee – by 1997 compliance had reached 95%.  
Once the licence fee was abolished and there was a move to direct 
government funding, there was a further modest increase in funding levels  of 
some $NZ6 million.  The amount of public funding for broadcasting is an 
ongoing issue – almost all funding (85%) is allocated to individual producers 
rather than the broadcasters. 

 
 

29. There are currently three main government-funding streams: 
• Direct government funding for Te Mangai Paho (TMP), for Maori 

programming ($NZ55 million in 2003); 
• Direct government funding for NZ ON Air ($NZ59 million allocated to 

television in 2003); and  
• Direct government funding for TVNZ ($NZ10,7 million in 2003). 
 
 
30. In 2000 a report commissioned by the New Zealand Television Broadcasters 

Council found that the amount of public money New Zealand spends on 
television per capita is amongst the lowest in the western world – NZ$12 in 
New Zealand, compared to NZ$45 in Australia and NZ$144 in the UK. While 
in 2000, a Canadian Report found that out of the 25 OECD countries, New 
Zealand was second from bottom, above the USA, in terms of public funding 
for public broadcasting as a percentage of GDP.  

 
31. There are ongoing issues regarding what TVNZ should be spending its direct 

funding on, indeed, TVNZ has called for all public funding  for mainstream 
television to be channelled to its own coffers.  Although TVNZ has a charter 
setting out its responsibilities, it has not yet been implemented and all 
funding systems are under review due to the ad hoc system of multiple 
funding doors.  NZ On Air commissioned a  study in 2001 to examine some 
of the options available to it as pay television became more dominant.  

 7



However, New Zealand is behind other countries in the transition to digital.  
There is no digital free-to-air offering as yet and although TVNZ may launch 
a suite of digital channels similar to the BBC model, such channels may 
attract only niche audiences.  It is important that publicly-funded 
programmes go where its target audience are.  

Portugal  
 

32. Portugal’s Public Service Broadcaster (RTP) is grant and advertising funded.   
RTP has faced strong competition since market liberalisation in 1992 and its 
share of the developing advertising market has declined markedly in recent 
years, leading to an unstable overall revenue position for the broadcaster.   As 
a consequence, RTP developed a more commercial programme mix in an 
attempt to compete head to head with advertising rivals.   RTP’s mixed 
funding system led both to audience share erosion and evidence of a dilution 
of distinctive public service programming.    Steps are being taken to stabilise 
its share at a lower base and to refocus its channels around a more distinctive 
public service proposition. 

United States 
 
The American broadcasting model is a fully commercial, market dominated 
operation with only a small element covering public services, which is  50% funded 
from  government sources, but which has  only a limited audience.  The Federal 
Communications Commission (FCC) regulates television broadcasting including the 
allocation of licences and the amount of advertising aimed at children that may be 
shown (in TV programmes aimed at children aged 12 and under, advertising may not 
exceed 10.5 minutes an hour at weekends and 12 minutes an hour on weekdays).   
The FCC’s responsibilities also include a public interest mandate, but although the 
number of broadcasting stations and other media has proliferated over the past 20 
years, market forces have not necessarily generated the kind of quality, non-
commercial programming that the FCC favours, rules therefore remain in place 
regarding children’s educational programming, local news and public affairs.   Many 
local television stations are affiliated to one of three national networks (ABC, CBS 
and NBC), which supply them with programming in return for a share of advertising 
revenues.    

 8



Sources  

 
Committee on Culture, Science and Education, Parliamentary Assembly (Council of 
Europe, January 2004); public service broadcasting report  
 
Davies Gavyn (July 1999); ‘The Future Funding of the BBC’ – report of the 
Independent Review Panel   
 
Federal Communications Commission (MMB) USA (June 1999); ‘The public and 
broadcasting’  
 
Toby Mendel (2000) UNESCO Kuala Lumpur; ‘Public Service Broadcasting - a 
comparative Legal Study’ 
 
New Zealand Government (November 2003); ‘The Future of Public Broadcasting: the 
experience in six countries’ 

Norris Paul, (January 2004); ‘Reshaping Public Broadcasting: the New Zealand 
Experience 1988-2003’ 

Peacock Alan (July 1986); ‘The Report of the Committee on Financing the BBC ‘  
 
 

 
 
 
 
 
 

 9


	PUBLIC SERVICE BROADCASTING  - THE INTERNATIONAL DIMENSION
	Funding
	Some examples of the way in which public service broadcastin
	Australia
	Canada
	Finland
	France
	Germany
	Ireland
	Portugal
	United States
	Sources
	Norris Paul, (January 2004); ‘Reshaping Public Broadcasting:
	Peacock Alan (July 1986); ‘The Report of the Committee on Fi

