To BBC Charter Review,

Dept. for Culture, Media and Sport,

2-4 Cockspur Street,

London SW1Y 5DH. From Rob Alp,

REASONS FOR NOT PAYING THE BBC LICENCE FEE

programmes and it vastly ‘overpays its mostly incompetent executives and top
staff who mismanage the Corporation.

POOR PROGRAMMES.

° Immcdw.tely after Culture Sccretary Tessa Jowell urged the BBC to improve_
standards’it showed blatant pomography at'9.15 in‘the morning in a’series
called Britain’s Streets of Vice, which included naked hornosexuals at an dfgy.

* Former'BBC director general Alasdair Milne blamed the domination by )
women ekeculives for the poor contént of programmes and for so'many “dumb, -
dumb, dumb” copycat cookery, gardening and makeover shows.

o Even the jovial Terry Wogan criticised the BBC television for its continuous-

use of makeover and reality shows. He said once it had found a successtul

formula it “beats it to death util we’re all heartily sick of it.”

e The acfor David Jason also attacked the Corporation for contmually showmg
repeats. including showing Only Fools and Horses so much:

e BBC2 screened the controversial blasphemous two-hour Jerry Springer
Opera, completé with all its foul obscene language, despite 50,000 protests.
Even the producer of the stage show, Allan McKeown, agreed it was “entirely
unsuntable for televnslon audlences

. -Ld.sl year BBCls share of viewers was lt:bb than 25 perwnl dIld BBC2s less
than 10:percent — their worst year on record.

e The BBC's initial coverage of the Asian tsunami was appallmg, panly because
the BBC's "bigwigs”" chose not o disturb thexr Chrlstmas holidays and fly back
to the Corporation’s headquarters in London. ’




e lis coverage of the Allied invasion of Iraq was knocked into a cocked hat by
ITN, Sky and CNN.

* Té onee crnntnd Do ANOTAIMS DIoETIIMImeS 13 50 f S e e e g
- LD U }}U Lo & alivulaull lU51 LLRIEG 2D DU I.y u.nuy il (¥} UUW]I lL 1V vY
discusses the ¢ l 5 for Ea stEnders

¢ A serious and well-filmed programme like British Isles: A Natural History,
spent more time focussing on Aian Titchmarsh than the jandscape. Great
lengths were spent filming this gardener turned palacontologist eating
strawberry and cream scones in Devon.

e Repeats rose on all BBC channels by 2,000 hours last year, according to a
survey commissioned by the Department for Culture, Media and Sport. This
represents a ten percent increase, or 22,745 hours of programmes that have
been aired belore.

e The survey found that two-thirds of viewers believed the licence fee should be
scrapped.

* Respected newspaper columnist Stephen Glover wrote: “There is absolutely
no point to the BBC if it merely replicates the worst of commercial television
— mindless gameshows, vulgar and exhibitionist “reality television™, and third-
rate soap operas.”

MISMANAGEMENT.

@

The BBC paid £4,500 of the public’s money 1o serial criminal Brendon Fearson
who broke into To"rly Martin’s fa'rmhouse. Even the Lord Chancellor, Lord

values

t— rovrcin]l Teo r Devvies t02 3vmalrn o anil .
It gives £60,000 to the controversial Tracey Emin to make a sculpturc of a small

biid on a pole.

It gives £500,000 of licence-payers' money to Tracey Emin to make a ridiculous
film about teenage girls in Margate discussing their sex lives.

Former Director General Greg Dyke describes the governors of the BBC as
"gutless, hopeless bastards, who know little about broadcasting, little about hew to
be independent from government and little about how to motivate staff."

The Corporation blew £200,000 renting a flat overlooking the Vatican for a
vantage point when the Pope dies, only to cancel it just weeks before he was
rushed into hospital. The BBC paid £2,500 a month for the flat and a one-off
payment of £10,000. However it was presumably a splendid holiday fiat in Rome
for BBC executives?

The BBC’s “leadership” courses cost £35 million. The £5,000-a-head courses in
Hertfordshire have been described as a “misuse of the licence fee” by independent




2
L

training consuitant Paul Kearns. He said the course had “no link whatsoever to
any performance objectives of the BBC.” Despite this, the BBC said it is sending
almost all its staff on the course.

The BBC’s 7,000 journalists are more than all Britain’s daily and Sunday
newspapers combined.

The BBC paid £2 million for a cartoon series ridiculing the Pope and the Catholic
Church that it then decided too offensive to show.

The Corporation spent £60 million on taxi fares during the last five years, or
£33,000 of licence payers’ money on cabs every year since 1999. Sometimes staff
are ferried 500 yards from car parks to their office.

The BBC hires the head of Osama bin Laden’s mouthplece TV channe} Al-

Jazeera, Ibrahim Helal, who quit Al-Jazeera after receiving a “tempting offer” from
the BBC World Service Trust.

-
+

me k,orporauon 1gnores normai ruies [Ha[ uniike aii OU’IGI' tfeievision cnannels

and newspapers, family members of its staff can compete in its own competitions,
Ann Knowles won £65,000 in the show In It ToWin It while her daughter, BBC
managing editor Jane Booth, yelled her delight in the studio audience.

The hiccup with the Hutton Report after the Alistair Campbell contrived row over
Iraq led to more bureaucracy. The Corporatlon now insists everyone involved in
producing programmes have to complete two “interactive training modules” ‘on

. their computers — whatever that gobbledegook means.

LABOUR BIAS,

The BBC continually attacks on Michael Howard.

It screens the pro-Labour drama Faith, about the miners' strike, to ¢ircumvent the
rules on political impartiality before a General Election.

A report the BBC commissioned itself confirmed it is biased in favour of the
European Union — and therefore the Labour Party. The damning indictment said
that most vicwers believed the BBC to be pro-Labour and pro-EU and they felt it
“was in the government’s pocket™.

Selective coverage meant viewers saw littie of the police bashing anti-hunt ban
protesters on the head in Westminster [ast vear.

When Evan Davies, the Corporation’s Economic Editor, reported on the Tories®
new spending plans on BBCI News he did not even attempt to keep the smirk of
incredulity of his face and at one stage even broke out into a guffaw of disbelief,

James Naughtie used the phrase “if we win the election” when interviewing
Gordon Brown’s former adviser Ed Balls on Radio 4°s Today programme.




.‘ .

e BBC Newsnight presenter Kirsty Wark has never hidden her close friendship to
Labour politicians and her business connections with the Labour Party in
Scotland. Yet, in her position of power as an interviewer on Newsmghr she is
meant to be whiter than white.

e Nick Clarke, on BBC Radio 4, implied NHS victim Margaret Dixon was playing
party politics after the publicity over her shoulder operation being delayed seven
times. He was shot down when she told him she was a Labour voter.

s A survey of the BBC's top 50 executives confirmed they were invariably Left-
wing, read the Guardian, usually lived in Islington or Camden and hated sport.

* The Report after the Alistair Campbell contrived row over Iraq leads to more
bureaucracy within the Corporation. 1t now ms;sts that everyone invoived in
producmg programmes have to complete two “interactive training modules” on
their computers — whatever that gobbledegook means.

OVER-PAID.

e The BBC receives £2.6 billion every year from licence fees? No wonder huge
bonuses are standard practice in the Corporation. Last July the BBC awarded cash
bonanzas of nearly £1 mmllion, despite it suffering the worst year in :ts hrslory and
showing a loss of £245 miltien. :

o Pay-outs included £43 OUU to Director of News Richard Sambrbol; on top of his
£235.000 salary and despite the Gilligan affair and savage criticisti m the Hutton
Report.

. Deputy Director General Mark Byford was glven an extra £100 000 for takmg the
helm for a short time after Greg Dyke quit.

¢ Alan Yentob Head of Drama and Entertainment, recelved £45 OOO on top of his
£321,000 salary, despite an mvestigauon into his expenses.- - -

e At the same time the wage blli for BBC’s 18 top brass rose by , about £100,000 to
£5.2 miilion.

The BBC Royal Charter does not come up for renewal until 2006. However the
licence fee should be scrapped immediately, despite Tessa Jow¢lIl’s ctirrent
conclusions. It has only itself to blame as it has shot itself in the foot.

ends




